Ogłoszenia:

Zawartość folderu gamedata #1 – ogólnie i configs

img
paź
15

Podstawa moddingu, czyli gamedata STALKER-a bez tajemnic. Dziś część pierwsza – dajcie znać, jeśli będziecie chcieli kontynuacji tej serii.

Folder gamedata to podstawa moddingu S.T.A.L.K.E.R.-a. To tutaj znajdują się wszystkie pliki odpowiedzialne dosłownie za całą grę. Zwykle są spakowane w archiwach o tajemniczym rozszerzeniu .db, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je rozpakować (o czym przeczytacie tutaj) i zabrać się za modowanie. Co można zmienić? Właściwie wszystko – począwszy od parametrów postaci, przez oczywiste rzeczy, takie jak dźwięki i grafikę, a na takich drobiazgach jak wzrost naszej postaci podczas kucania kończąc. Tyle, że musicie wiedzieć gdzie szukać poszczególnych rzeczy, by móc zabrać się za modowanie i przybliżenie Wam tego jest właśnie głównym celem tego poradnika.

Poniższy opis zawiera krótką charakterystykę poszczególnych katalogów i plików, które ułatwią początki pracy z modowaniem. Dajcie znać, jeśli chcecie kontynuacji tej serii, w której dowiecie więcej na temat poszczególnych sekcji gamedaty S.T.A.L.K.E.R.-a.

Na początek przyjrzyjmy się zawartości samego folderu gamedata:

Folder
Opis
ai
Zakodowane wartości dla AI (np. wybieranie najlepszej).
anims
Animacje, i postprocessing (np. ruchy kamerą przy przeładowywaniu broni, efekt obracającej się kamery po wypiciu "Kozaka").
configs
Configi, przechowują informacje o np. ilości zadawanych obrażeń przez anomalie. W przypadku Cienia Czarnobyla folder będzie się nazywać "config".
levels
Pliki lokacji (np. tekstury trawy, część spawnu).
meshes
Modele.
scripts
Skrypty (np. odpowiadające za siadanie NPC przy ognisku).
shaders
Shadery (np. odbicia światła, cienie).
sounds
Dźwięki zarówno postaci, jak i otoczenia, muzyka.
spawns
Pliki spawnu (głównym plikiem tutaj jest all.spawn przechowujący dane o rozmieszczeniu i typie przedmiotów/mutantów).
textures
Tekstury (tutaj znajdziemy wszystko, od tekstur ziemi po tekstury HUDa).
Pliki
gamemtl.xr
Właściwości materiałów (np. drewno, metal, itp.).
lanims.xr
Animacje źródeł światła (np. migotanie żarówek w laboratoriach).
particles.xr
Efekty cząsteczkowe (np. ogień, dym)
senvironment.xr
Ustawienia EAX (np. rozchodzenie się dźwięku w pomieszczeniach, ale UWAGA: Nie jest to wykorzystane w oryginalnej grze!).
shaders.xr
Referencje do wcześniej wspomnianych shaderów (np. wody, Pijawki, szkła).

I bez zbędnego gadania przejdźmy od razu do zawartości folderu, który będzie wielu interesował najbardziej, czyli config lub configs – w zależności od tego, czy mówimy o Cieniu Czarnobyla czy pozostałych częściach trylogii. To tutaj znajdują się bowiem pliki odpowiedzialne np. za udźwig w STALKER-ze, ale również wiele innych, przydatnych rzeczy.

Folder
Opis
creatures
Głównie configi mutantów, NPC.
environment
Informacje na temat pogody, efektów takich jak pioruny, emisje.
gameplay
Tabele z informacjami o NPC, np. imiona, ekwipunek, frakcja.
misc
Znajdziemy tutaj między innymi configi spawnu, przedmiotów, a nawet handlarzy (np. co mogą kupić / sprzedać).
models
Dodatkowe ustawienia modeli, takie jak ochrona przed pociskami poszczególnych części modelu.
mp
Nie będzie nas to interesowało, są tutaj głównie sekcje wykorzystywane przez MP.
scripts
Znajdujące się tutaj pliki przechowują niewielkie informacje na temat tego co może się stać np. po wykonaniu danej czynności (np. otworzenie drzwi spowoduje zakończenie misji).
text
W środku znajdziemy kolejne foldey z plikami .xml. Przechowują one teksty w danym języku.
ui
Ustawienia GUI, przykładowo wygląd HUD, czy mrygające ikonki w inwentarzu.
weapons
Sama nazwa sugeruje że znajdziemy tutaj wszystko co jest związane z bronią.
weathers
W przypadku Cienia Czarnobyla jest tutaj kilka plików z ustawieniami pogody, w reszcie gier folder jest nieużywany.
zones
Anomalie, i ich ustawienia, wygląd.
Pliki
alife.ltx
Kilka przydatnych ustawień gry, jak zmiana długości dnia i nocy, czas pomiędzy automatycznymi zapisami, etc.
system.ltx
Z kolei tutaj znajdziemy bardzo dużo ustawień, jak chociażby rozmiar ran postrzałowych tudzież krwi.
localization.ltx
W tym pliku możecie ręcznie zmienić język, w którym uruchamia się gra.

Na początku modowania najwięcej czasu spędzimy w folderach misc czy weapons. Każdy plik z rozszerzeniem .ltx otworzymy zwykłym, systemowym notatnikiem, ale wygodniejszy będzie zdecydowanie Notepad++ lub inny, bardziej zaawansowany edytor tekstu.

Co można osiągnąć grzebiąc w ww. folderach? Na przykład podkręcić obrażenia PM-a do niewyobrażalnych wartości i zajmie nam to nie więcej, niż kilkanaście sekund.

Otwieramy plik w_pm.ltx, znajdujący się domyślnie w gamedata\configs\weapons. Szukamy takiej linijki:

hit_power = 0.32, 0.32, 0.32, 0.32

Zmieniamy wartość 0.32 na – przykładowo – 3.0. PM powinien teraz zabijać NPC dosłownie „na strzała”.

Tego typu zmiany w configach są bardzo proste, dopóki nie zagłębimy się w rzeczy typu spawn, bądź ustawienia modeli (które bądź co bądź trzeba będzie zmienić podczas prac nad nowymi modelami NPC, mutantów, a nawet pojazdów).

Na koniec warto wspomnieć o tym, że sekcje pomiędzy CS/CoP/SoC będą się różnić. Nie możemy na przykład przenieść wcześniej przerobionego pliku w_pm.ltx do SoC jeśli zrobiliśmy go w zamyśle do CS/CoP, i vice versa. Są to jednak zmiany na tyle niewielkie, że stosunkowo łatwo będzie ten plik dostosować.

Inne tutoriale:

Podobało się? Udostępnij i pomóż w ekspansji Centrum Zony!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.