Ogłoszenia:

Unreal Engine 5 właśnie się ukazał, a S.T.A.L.K.E.R. 2…

img
Maj
29

Nowa wersja Unreal Engine oznaczona numerem 5 robi wrażenie. A co gdybym powiedział, że STALKER 2 na Unreal Engine 5 zrobi jeszcze większe? Jeśli wolisz oglądać i słuchać, zamiast czytać – na dole strony znajduje się wersja filmowa.

Nowy silnik od Epica został zapowiedziany w ubiegłym roku, a jego pierwsza prezentacja była szeroko omawiana we wszystkich branżowych mediach – także na naszym kanale i tutaj, na łamach Centrum Zony. Firma zaprezentowała szereg nowych funkcji, którymi będzie się odznaczać nowa iteracja ich technologii, a kilka dni temu – mniej więcej rok po pierwszej prezentacji – silnik został wydany we Wczesnym Dostępie. Czemu w ten sposób? Ano temu, że niektóre z funkcji, jakie mają znaleźć się w UE5 są jeszcze w fazie prac i zostaną wprowadzone w najbliższym czasie.

Przy okazji debiutu silnika, pojawiło się zupełnie nowe demo technologiczne, prezentujące możliwości Unreal Engine 5:

Naturalnie mała wersja demonstracyjna w żaden sposób nie może być porównywana do dużych, pełnoprawnych produkcji – w końcu prezentacje UE4 też robiły ogromne wrażenie, a kwestią sporną pozostaje to, czy ukazały się gry o takim poziomie oprawy. Podobna sytuacja może być (i prawdopodobnie będzie) z Unreal Engine 5. Niemniej wart odnotowania jest fakt, jakie możliwości daje najnowsza technologia Epic Games.

Odnośnie dema, to warto jeszcze zwrócić uwagę na wymagania sprzętowe, które pozwolą nam je komfortowo odpalić – potrzebujemy 100GB wolnego miejsca na dysku, co najmniej GTX-a 1080 i 32GB RAM-u. To jest konfiguracja, w której można je uruchomić – do 30 klatek na sekundę, czyli w miarę swobodnej rozgrywki, będzie potrzebny już co najmniej 12-rdzeniowy procesor, RTX 2080 i 64GB RAMu. Co ciekawe, demo podobno działa całkiem nieźle na konsolach nowej, czyli aktualnej już generacji – PS5 oraz Xboxie Series X. Na temat Series S nie ma ani słowa, ale można się domyślać, że nie jest już tak różowo.

Rok temu, niedługo po prezentacji nowego Unreal Engine, mogliście przeczytać u nas tekst, który delikatnie sugerował, iż Stalker 2 powstaje na Unreal Engine 5. W końcu Epic sam pisał o tym, że nic nie stoi na przeszkodzie, by rozpocząć tworzenie gry na UE4, a skończyć – na UE5. Teza była rzucona w ciemno, nie mieliśmy na to żadnych dowodów, a tym bardziej oficjalnych informacji ze strony GSC. W końcu sami wiecie, że ilość informacji o STALKER-ze 2 można streścić raptem w 3 literach – NDA. Także rzuciliśmy w ciemno tezę, na potwierdzenie której nie mieliśmy absolutnie nic. Ot, luźne przemyślenie, które powstało jako logiczny wniosek z faktu, że STALKER 2 powstaje na Unreal Engine, a pracownicy GSC odmawiają komentarza w kwestii „numerka” silnika. I tu przenosimy się z powrotem do teraźniejszości, kiedy to na YouTube można znaleźć taki film:

Kiedy przeskoczycie do 1:10 zobaczycie znajomą grę, o której czasami wspominamy tak na CZ, jak i na SW:

W takim razie powiedzmy, że nasz ślepy strzał okazał się jednak celny, bo wszystko wskazuje na to, że STALKER 2 faktycznie powstaje na Unreal Engine 5. Można to było wywnioskować już chociażby z ostatniej prezentacji gry, w której pojawił się ten sympatyczny, „zębaty” jegomość, a wnikliwe oko dostrzeże pewne podobieństwa do MetaHuman – jednej z większych nowości, towarzyszącej Unreal Engine 5, która także trafiła do Wczesnego Dostępu.

Oczywiście GSC musiało korzystać z poprzedniej iteracji silnika podczas dotychczasowej pracy, ale najwyraźniej przenosi (bądź już przeniosło) grę na UE5. Nie zdziwi mnie, jeśli przy obiecanym jeszcze w tym roku gameplayu doczekamy się wreszcie oficjalnego ogłoszenia wersji silnika, tak nawiasem mówiąc. Wcześniej było to naturalnie niemożliwe – nie tyle z powodu samego NDA co faktu, że silnik nie został jeszcze w pełni zaprezentowany. To byłoby dziwne, gdyby zapowiadali grę na silniku innej firmy, która jeszcze go do końca nie stworzyła, no nie? Tak czy siak stawiam na to, że wraz z publikacją gameplayu pojawi się oficjalne potwierdzenie tego, że STALKER 2 powstaje na Unreal Engine 5 i będzie chętnie wykorzystywał wszystkie jego zalety.

MetaHuman / ©Unrealengine.com

Co nam to tak naprawdę mówi? Na pewno to, że wizualnie S2 będzie stał na wysokim poziomie, a więc także to, że będzie miał jednak wyższe wymagania sprzętowe, niż można się było spodziewać. Jasne, że nie aż tak wysokie jak ostatnie demo od Epica ale mimo wszystko spore. Nowy silnik to też zawsze nowe problemy, przede wszystkim z optymalizacją i dostosowywaniem gier do różnych platform. Czasami nie tylko na początku istnienia silnika, czego idealnym dowodem jest chociażby port Arkham Knight na PC – wypuszczony w 2015 roku i korzystający z UE3, które obecne na rynku było od 2006.

Tak dywagować można jeszcze długo, ale kryje się w tym wszystkim jedna informacja, która powinna wszystkich zainteresować, ale – podkreślam – o ile mam rację z wersją silnika. Otóż nie słyszałem jeszcze o sytuacji, w której najpierw pojawia się gra, a dopiero potem silnik, z którego korzysta. To trochę tak, jakby mody do Stalkera zaczęły powstawać jeszcze przed pojawieniem się Stalkera. Bez sensu, prawda?

Zatem (o ile mam rację z wersją silnika) by pojawił się STALKER 2, musi pojawić się pełna wersja Unreal Engine 5. A to nastąpi dopiero w pierwszych miesiącach 2022 roku.

Z drugiej strony jest takie The Coalition, czyli twórcy „Gearsów” 4 i 5. Firma ogłosiła niedawno, że w ramach dalszych prac nad Gears 6, przenoszą się na Unreal Engine 5 i podkreślają, że „przejście na nowy silnik to duże przedsięwzięcie, dlatego przez jakiś czas nie będą ogłaszać żadnych nowych tytułów”. To logiczne, że taka przesiadka musi chwilę potrwać. Seria Gears of War od pierwszej części była silnie związana z silnikiem Epica i nie ma w tym nic dziwnego, że na kolejną odsłonę będziemy musieli poczekać dłużej właśnie z powodu zmiany technologii.

Tylko jeśli The Coalition mówi wprost o trudnościach i potrzebie czasu, to czy GSC wyrobi się w nieco ponad pół roku?

Gears 5

Czy mam rację, przekonamy się być może już niedługo. A do tego czasu pozostaje to, co do tej pory – czekać…

Podobało się? Udostępnij i pomóż w ekspansji Centrum Zony!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *