Anomalia Orbita
Obszar nienaturalnego pola grawitacyjnego. W centrum anomalii znajduje się jej rdzeń, na orbicie którego krążą różnej wielkości kamienie. Prędkość ich obrotu zależy od odległości od rdzenia – jeśli są blisko, krążą z dużą prędkością; jeśli daleko – unoszą się leniwie nad ziemią. Pośród zwyczajnych kamieni, po prawie identycznych orbitach latają anomalne formacje, uderzające piorunami każdego, kto porusza się szybciej niż same kamienie. Artefakty również krążą wokół rdzenia. Zadaniem stalkera, uchylającego się przed przeszkodami, jest dotarcie do artefaktu i wybicie go z Orbity, poruszając się jednocześnie na tyle wolno, by nie zostać rażonym piorunem.
Anomalia Nagrobek
Formacja „strażnicza”, znajdująca się zwykle wewnątrz Zamglenia. Przemieszczając się po Zamgleniu, stalkerzy często nie dostrzegają Nagrobków i poruszają się za szybko, co skutkuje – podobnie jak przy anomalii Orbita – porażeniem prądem. Jeden ładunek zwykle wystarcza, by zabić.
Anomalia Grota
Ciemna jaskinia, występująca czasami wewnątrz anomalii Zmierzch. Najczęściej porośnięta Nicią. Stalker musi delikatnie, powoli torować sobie drogę przez Nić aż do centrum anomalii, w której znajduje się artefakt.
Anomalia Cech
Zakład metalurgiczny, na terenie którego występuje anomalia Korozja. Niektóre przejścia i schody są tak mocno skorodowane, że rozsypują się pod naciskiem stopy.
Anomalia Buraczane Pole
Nazwa wzięła się od faktu, iż na terenie anomalii występują sporej wielkości leje w ziemi – zupełnie, jakby ktoś hodował tam buraki. Tworzą je powstające tu anomalie grawitacyjne, często przyciągając silnie skażone wody gruntowe, którymi leje są wypełnione. Niektóre prowadzą też do niewielkich jaskiń, w które nieuważny stalker łatwo może wpaść.
Anomalia Zmarzlina
Fragment całkowicie zamarzniętego miasta. Samochody pokryte są centymetrową warstwą lodu, a przystanek autobusowy i pobliskie latarnie zamieniły się w lodowate skamieliny. Większość ścian budynków przykrywa gruby, gęsty śnieg. Ciała stalkerów zmarłych na skutek hipotermii leżą zamarznięte dookoła.
Anomalia Mroczny Las
Zakątek w głębi lasu, w którym występuje anomalia Strach. Bór pełen jest starych, wysokich drzew o grubych konarach, które prawie całkowicie odcinają dopływ światła. Na wielu pniach czyhają Narosty, które w każdej chwili gotowe są zaatakować nieuważnego stalkera. W głębi tego miejsca z pewnością spotkać można również Czarny Rój.
Anomalia Szachownica
Obszar około tuzina Raczkujących Kamieni na terenie Zamglenia, gdzieś w środku lasu.
Anomalia Łysina
Niepozorna polana z poczerniałą trawą, na której leży kilka wysuszonych szkieletów. W rzeczywistości trawa jest kolonią Znamion, które chwytają się nóg stalkerów i natychmiast pożerają ofiarę.
Anomalia Amfiteatr, Park Rzeźb, Kamienny Ogród
Polana pośrodku skamieniałego lasu, wypełniona Kamiennymi Kokonami. Ziemia na obszarze anomalii opada schodkowo w dół (zupełnie jak w amfiteatrze), a w samym jej centrum znajduje się artefakt.
Anomalia Inspekt, Wrzosowisko
Dawne szklarnie, obecnie w całości pokryte anomalnymi pędami.
Anomalia Park Narodowy
Wyschnięte jezioro o sporych rozmiarach, na terenie którego znajduje się mnóstwo Gejzerów. Większość terenu wypełnia mgła, a miejscami błotniste kałuże chlupoczą od gotującego się błota.
Anomalia Palenisko
Pomieszczenie całkowicie pozbawione tlenu. W samym jego środku znajduje się wypalona dziura. Gdy tylko do środka dostanie się powietrze (np. po otwarciu drzwi), z dziury bucha wielki Spalacz, a z rogów pomieszczenia ruszają do ataku ogniste Poltergeisty.
Anomalia Żołądek
Jezioro, w którym pojawiły się anomalie chemiczne, miejscowo tworząc Studzienki. Poziom kwasowości niektórych obszarów jest ogromny i prawdopodobnie przeżre się przez najlepsze kombinezony. W środku anomalii często można spotkać artefakt, leżący na organicznym, skostniałym cokole.
Anomalia Burza
Widoczna z daleka, bo swój początek bierze na wysokości chmur, następnie spadając na poniższe linie wysokiego napięcia serią błysków i piorunów. Na ziemi, wokół stopionych, żelaznych filarów często tworzą się Elektry, Tesle i losowe wyładowania elektryczne, potęgowane przez pogodę – tym częściej, im większa jest wilgotność powietrza.
Anomalia Wzrok Pana
Dwa, ogromne filary zakrzywionej przestrzeni, sięgające nieba. To najsilniejsza anomalia psioniczna, zdolna do natychmiastowego wypalenia świadomości ofiary. W centrum Wzroku Pana można zobaczyć stojących nieruchomo stalkerów – prawdopodobnie są to fantomy anomalii Lustro.
Anomalia Makowe Pole
Połączenie anomalii Polanka oraz Strażnik. Wygląda jak jaskrawoczerwone kwiaty na pożółkłej trawie, a w samym środku pola znajduje się czarny, kamienny blok przechowujący silny ładunek elektryczny.
Anomalia Kopalnia
Tunele, znajdujące się pod grubą warstwą ziemi, drążone raz za razem przez anomalne bloki nieokreślonego pochodzenia. Stalker musi je omijać, by uniknąć zderzenia.
Anomalia Zakręt, Spirala, Kamienne Schody
Pęknięta ziemia, uformowana we wznoszącą się spiralę. Nie można dostać się na jej szczyt (gdzie znajduje się artefakt) inaczej, niż poprzez wykorzystanie anomalii Trampolina w centrum Spirali.
Anomalia Płaczka
W miejscach, które są śmiertelnie niebezpieczne, stalkerzy często widzą osoby wzywające pomocy. To Płaczka – iluzja, która rozmywa się w pewnej odległości od niej. Najczęściej jest już jednak za późno…
Anomalia Pajęczy Jedwab, Trumna
Sieć tuneli wewnątrz anomalii Labirynt. Wszystkie przejścia i skrzyżowania są do siebie bliźniaczo podobne. Aby odnaleźć właściwą drogę, należy zostawiać za sobą charakterystyczne przedmioty.
Anomalia Latarnia Morska
Skała, wewnątrz której znajduje się ognista kula, przelatująca przez rozgrzane tunele. Kula okresowo pojawia się na powierzchni, przez co anomalia przypomina latarnię morską.
Anomalia Chłam
Miejsce na bagnach – kiedyś składowisko odpadów radioaktywnych, obecnie całkowicie zalane wodą.