26 lutego 2003 roku niejaki cpcat, użytkownik rosyjskojęzycznego forum Kamrad.ru, założył temat, w którym użytkownicy mogli prezentować swoje pomysły na mutanty zamieszkujące Zonę. Odzew był natychmiastowy i na tyle duży, że studio GSC podchwyciło temat. 29 maja opublikowano na wspomnianym forum warunki konkursu. 14 czerwca deweloperzy rozszerzyli go o angojęzyczne forum Oblivion-Lost.com oraz francuskojęzyczne focus-stalker.com.
- | Centrum Zony nie obroni się samo! Szukamy ludzi do współpracy - jeśli chcesz spróbować swoich sił, zgłoś się tutaj |
- | Psst, stalkerzy! Widzieliście już naszą galerię screenów? |
Snork

W konkursie był tylko jeden zwycięzca, ale uwagę tak społeczności, jak i studia GSC przykuły trzy. Zajmijmy się jednak jedynym, który faktycznie znalazł się w Cieniu Czarnobyla i przetrwał aż do końca trylogii – Snorkiem, zaprezentowanym przez użytkownika o pseudonimie Light.
To właśnie on zwyciężył Monster Ball Contest i stał się jedynym stworzonym przez społeczność przeciwnikiem, jakiego spotkamy w grze. Formalnie, choć jest zmutowanym człowiekiem, nie jest mutantem – nawet encyklopedia w Cieniu Czarnobyla tak go nie określa.
Nikt tak do końca nie wie, co zniszczyło ludzką psychikę tak bardzo, że doprowadziło do takiego zezwierzęcenia. Na ciałach niektórych zachowały się jeszcze strzępy wojskowych mundurów czy stalkerskich kombinezonów sugerując, że pierwsi zaginieni mogli skończyć właśnie tak…
Pierwszy kontakt ze Snorkami datuje się na 22 maja 2007 roku. Jeden z oficerów czekających na transport przy bramie posterunku wojskowego został pobity na śmierć. Narzędziem mordu była stary, zardzewiały korpus nadlufki. Zuchwałego Snorka zabili poborowi. Jakiś czas później utworzono komisję mającą za zadanie zbadać historię „mutanta numer 17”, jak początkowo określono Snorka. Jej członkowie początkowo planowali zamieść sprawę pod dywan, jednak tu stery przejęli sami stalkerzy, sprzedając kobiecie z Kijowa pamiątki po zmarłym w Zonie żołnierzu. Jedną z nich była pewna notatka, która rzuciła nowe światło na sprawę. Kobieta okazała się matką denata, która chcąc poznać losy syna, zwróciła się ostatecznie do Sądu Najwyższego.
Choć początkowo planowano rozwiązać tę sprawę na zamkniętym posiedzeniu, treść notatki szybko dostała się do mediów rosyjskich i ukraińskich. Wkrótce wyszła na jaw informacja o przeprowadzonej operacji „Burza”, której członkowie udali się do Zony 17 kwietnia 2006 roku. Konwój składał się z trzech samochodów terenowych UAZ-469, trzech ciężarówek GAZ-66, jednej Ural-4320 i trzech BTRów. W skład ekspedycji wchodziło 113 osób. Kontakt z nimi urwał się niedługo po rozpoczęciu penetracji Strefy Wykluczenia… Jest wysoce prawdopodobne, że część Snorków, jakie spotykamy w grze, to właśnie członkowie operacji „Burza”.
Anatomicznie, Snorki to w 95% ludzie. W wyniku przyjęcia ogromnej dawki promieniowania, zniknęło całe owłosienie ciała. Z powodu drastycznie przyspieszonego metabolizmu, mutanty nie posiadają tłuszczu pod skórą, a komórki naskórka zabarwiły się na szaro. Całe ciało pokrywają sińce i rany niewiadomego pochodzenia. Paznokcie, nieprzystosowane do wilgoci uległy rozkładowi. Dolna część maski ПДА-3М, jaką noszą wszystkie Snorki została zerwana, odsłaniając zakrwawione dziąsła. Sądząc po szczegółach, mutanty nosiły kiedyś mundury rosyjskiego MSW. Stalkerzy mówią, że przy niektórych znajdywali dokumenty, nieśmiertelniki, nadającą się jeszcze do użycia amunicję, a nawet karabiny w różnym stanie.
Jako, że kręgosłup Snorków również uległ zmianom, stworzenia poruszają się wiecznie przygarbione – zarówno na dwóch, jak i czterech kończynach, jednak wersja zaimplementowana w grze porusza się tylko na czterech.
Polują rozważnie, starannie wybierając ofiary. Błyskawiczny refleks i mięśnie nóg pozwalają im w mgnieniu oka doskoczyć do celu i rozerwać go na strzępy w przeciągu kilku chwil. Według planu, miał też używać wszystkiego co znajdzie pod ręką – kijów, pałek, beczek, cegieł. Zaprojektowano wstępnie również możliwość odbijania się od ścian czy wspinania na drzewa – tak, by mutant był jeszcze szybszy i bardziej groźny w zamkniętych pomieszczeniach. Finalnie pomysł ten miał znaleźć realizację w Stalkerze 2.
Zwykle żyją w niewielkich stadach, często zadowalając się padliną. Spotykamy je głównie w podziemnych laboratoriach, opuszczonych hangarach czy zrujnowanych domach, ale zdarza się, że zasiedlają gęstwiny. Często jedynym sposobem rozpoznania bliskości Snorka jest charakterystyczny, chrapliwy dźwięk, wydawany przez zawór maski gazowej.
Do części mutantów zamieszkujących Strefę Wykluczenia ma neutralny stosunek. Walczą z Dzikami, Pijawkami, Mięsaczami, Chimerami, Ślepymi Psami, Nibypsami i Kontrolerami W Cieniu Czarnobyla – tylko z tymi ostatnimi.
Model Snorka powstał tuż po zakończeniu konkursu. Prawdopodobnie powstał dzięki pracy Walerii Krawcowej, latem 2004 roku. Sergiej Wołczanow i Jurij Niegrobow dopracowali go, a Sergiej Żemejcew i Andriej Prochorow zajęli się zaimplementowaniem go w samej grze.
© 2025 CentrumZony.pl | Redakcja | Regulamin | Kontakt | Polityka Prywatności |