Ogłoszenia:

Radar

Pod koniec lat 50 ubiegłego wieku ZSRR rozpoczęło prace nad opracowaniem własnego radaru dalekiego zasięgu. Kilka lat później w niewielkiej wsi na południu Ukrainy zbudowana zostaje nadawcza instalacja naziemna Duga, sąsiadująca z „Obiektem 810”, jak w czasach Związku Radzieckiego nazwano pole antenowe z dwoma charakterystycznymi masztami, widocznymi z daleka. Część odbiorcza zostaje zbudowana prawie 80 km dalej, w niewielkiej wsi Kalinówka. Po wielokrotnych testach, w 1969 roku zapada decyzja o budowie systemu Duga-2 w Czarnobylu…

W ten sposób rozpoczęło się tworzenie dwóch kompleksów głównego węzła sieci Duga, oznaczonego jako RŁU-1. Jeden zlokalizowany został około 50 km na północny wschód od elektrowni atomowej, w sąsiedztwie wsi Lubecz. Zabudowania zaplecza technicznego stworzyły tajne miasto Lubecz-1, o którym rzadko kiedy wspomina się w odniesieniu do Strefy Wykluczenia, a szkoda – jego stan na dzień dzisiejszy jest lepszy niż wielu budynków w Prypeci.

10 km na południe od czarnobylskiej elektrowni stają imponujące maszty radiowe, będące częścią odbiorczą głównego węzła, często określane mianem Oka Moskwy. Powstają liczne teorie spiskowe (kontrola umysłów i pogody, śledzenie obywateli etc), jednak tak naprawdę radary są częścią systemu wczesnego wykrywania, przygotowanymi na wypadek wzmożonej aktywności balistycznej w Stanach Zjednoczonych. Do „rodziny” Duga dołącza zlokalizowany około 2km na płd zach od Oka Moskwy obiekt, który zapewne pamiętacie z trzeciej części gry – tyle, że jego lokalizacja jest inna niż w rzeczywistości.

System Duga rozrastał się jeszcze przez kilka lat, jednak promieniowanie jonizujące powstałe w wyniku katastrofy w elektrowni wymusiło wstrzymanie pracy całego głównego węzła, a część sprzętu i personelu wysłana została do prac nad węzłem RŁU-2 w Komsomolsku nad Amurem. Radary w Czarnobylu ostatecznie zakończyły pracę w 1988 roku… ale czy na pewno?

Właśnie ten problem porusza pośrednio fabuła Cienia Czarnobyla, w myśl której instalacja miała ogromne znaczenie w eksperymentach Świadomości-Z. Celem ich badań było głównie studiowanie noosfery, a sam ich początek wymagał udowodnienia, że naprawdę istnieje; w tym celu najprawdopodobniej przerobiono anteny Dugi, łącząc je z emiterem psionicznym, jaki podczas fabuły Cienia Czarnobyla zyska miano Mózgozwęglacza. Urządzenie umieszczono w podziemnym laboratorium, a pieczę nad nim sprawować mieli bojownicy Monolitu, odporni na działanie energii psi.

Ukryta pośród gęstwin Martwego Lasu, świetnie ufortyfikowana placówka stanowi ostateczną przeszkodę w drodze do Prypeci. Pracujący bez ustanku emiter skutecznie dzieli terytorium Strefy na względnie spokojne południe i niezbadaną północ.

„Straszne, przerażające miejsce… (…) Każdy, kto zbliży się do Mózgozwęglacza oszaleje, a następnie będzie błakać się po całej Zonie jako pozbawione celu zombi (…).”

Pierwsza wersja Radaru datowana jest na 27 czerwca 2003 roku. Nie sposób już ustalić kto ją stworzył, ale z dużą dozą prawdopodobieństwa był to Sergiej Karmalski. Budowa lokacji rozpoczęła się od budynków zakładu, na terenie którego stanęło pięć znajomych anten górujących nad okolicą. Na sporym terenie ogrodzonym betonowym płotem znalazło się miejsce dla kilku budynków, suwnicy i zamkniętych jeszcze wtedy tuneli, łączących się z linią kolejową. Ta może, ale wcale nie musi być powiązana z teorią o połączeniu wszystkich podziemnych placówek na terenie Strefy, o której więcej przeczytacie tu (a jeszcze więcej, kiedy pojawi się artykuł na ten temat ;)).

Na lokacjj znajdują się trzy drogi – jedna prowadzi wprost do Prypeci, druga do Magazynów Wojskowych, a trzecia, sądząc po umieszczeniu na mapie świata, donikąd. W kolejnych buildach zostanie przeniesiona i zaprowadzi nas do zamkniętego bunkra w Cieniu Czarnobyla.

Następnie Radar powoli zaczynał zyskiwać ostateczny wygląd – wejściem na lokację stała się kręta droga, na końcu której stanął mały punkt kontrolny. Przetrwał w podobnej formie aż do premiery gry. Tuż za nim stanęła ciężarówka GAZ Sadko i kilka wagonów o niejasnym przeznaczeniu. Tuż za nimi rozpościera się składowisko odpadów, podobne do hałd z Wysypiska, ale bardziej uporządkowane i mniejsze. Próżno szukać tutaj lasu znanego z Cienia Czarnobyla.

Układ dróg na lokacji właściwie nie uległ większym zmianom, jednak znajdziemy tu 4 odnogi więcej. Co najmniej dwie z nich, znajdujące się na południowym zachodzie, prowadzą w różne części Martwego Miasta. Podejście do zakładu z antenami oraz droga do Prypeci pozostały mniej więcej bez zmian. W buildzie 1835 wejście do X19 znajduje się poza terenem zakładu – w bunkrze na północy, o którym pisaliśmy wyżej.

Wszystkie powyższe zmiany wprowadzono w okresie do listopada 2003 roku, a Radar został uznany za zakończony. Dopiero w 2005 roku pojawiły się kolejne modyfikacje: teren stał się bardziej nierówny, a droga od wejścia na lokację mniej kręta. Pojawiły się wysokie wzgórza wyznaczające granice mapy, a w miejscu składowiska odpadów pojawił się Martwy Las.

Jeśli chodzi o nomenklaturę, to z jakiegoś powodu przyjęło się, że jest to Czerwony Las, znany z prawdziwej Strefy Wykluczenia. Jego nazwa, jak zapewne wiecie, pochodzi od rudoczerwonego zabarwienia sosen, które po katastrofie wchłonęły potężne dawki promieniowania. Miejsce niedługo potem zostało zrównane z ziemią, jednak prace przerwano, gdy z rozkopanej przez buldożery gleby zaczęły wydostawać się wysokie dawki promieniowania…

Jeśli sprawdzicie polską wiki dowiecie się, że Czerwony Las to lokacja spotykana w Cieniu Czarnobyla i Czystym Niebie. Prawda jest jednak taka, że występuje tylko w tym drugim, znajdującym się na mapie Zony na zachód od Radaru. W pierwszej części trylogii jest to po prostu Martwy Las; miejsce inspirowane prawdziwym borem, ale nie mające z nim nic wspólnego.

Okolicę wypełniono licznymi, silnymi mutantami. Wszechobecna radiacja, promieniowanie psioniczne i liczne anomalie nie ułatwiały przejścia przez las, w centrum którego znalazł się rozbity śmigłowiec Mi-6. Początkowe plany zakładały, że pomimo piętrzących się po drodze trudności, to właśnie przejście tędy będzie łatwiejszym sposobem dotarcia do anten. Z drugiej strony w dokumentach projektowych znajdziemy zapis, w myśl którego przejście przez las wymagało będzie zabicia czarnego nibypsa, a jak możecie dowiedzieć się z jego historii, to zadanie mogło nie należeć do najłatwiejszych…

Do końca 2005 roku uporządkowano drogi, wycinając te prowadzące donikąd lub wyciętych lokacji. W jednym z budynków zakładu znajdowała się dziura w podłodze, którą dostać mogliśmy się do centrum sterowania Monolitem. Ostatecznie przeniesiono je jednak do podziemi elektrowni atomowej jako, że zarówno Generatory, jak i laboratorium X17 nie znalazły się w finalnej grze. W międzyczasie otwarto tunel kolejowy na terenie zakładu, który teraz prowadził do niepozornego wejścia do placówki oznaczonej jako X10.

W skrócie

Data stworzenia:26 VI 2003
Ostatnia modyfikacja:22 II 2007
Występuje w:Cień Czarnobyla
Łączy się z:Magazyny Wojskowe
Prypeć
Laboratorium X10

Wczesny koncept

Mapa z procesu tworzenia

Mapa z wydanej gry