Ogłoszenia:

Magazyny Wojskowe

Aleksander Pszenicznyj urodził się w Makiejewce, w obwodzie Donieckim. W czerwcu 2003 roku dołącza go studia GSC i prawie natychmiast zostaje skierowany do pracy nad projektem STALKER: Oblivion Lost. Swój początek przygody z Zoną skwitował krótko:

„To świetna zabawa!”

Pierwszym zadaniem, jakie stanęło przed Aleksandrem, było utworzenie opuszczonej bazy wojskowej na potrzeby poziomu pod obco brzmiącą nazwą „Ciche Wzgórza”. Jako wzoru, użył kilku budynków przygotowanych wcześniej na potrzeby INB Agroprom, by zachować jednolity styl lokacji. Praca rozpoczęta w czerwcu została zakończona już dwa miesiące później i tak, w sierpniu 2003 roku, pojawiła się geometria bazy, a zaraz za nią szkic krajobrazu dookoła niej. Z racji zbliżającego się Games Convention 2003, Pszenicznyj stanął na wysokości zadania i dodał do bazy wojskowej więcej szczegółów – na rogach budynków pojawiły się delikatne zdobienia, a na zaniedbanych dachach wyrosły małe krzewy.

Niedoskonałości podczas ówczesnej prezentacji skutecznie maskowała gęsta roślinność pokrywająca cały poziom. W ten sposób, w buildzie 1510, datowanym na 19 sierpnia 2003, po raz pierwszy zobaczyliśmy lokację, która później stanie się Magazynami Wojskowymi.

Co ciekawe, choć dokumenty z tamtego okresu mówią o „Cichych Wzgórzach”, teren jest zupełnie płaski.

Począwszy od października, kontynuowano prace nad rozbudową – pojawiły się pierwsze pagórki, a niedaleko bazy powstało jeziorko z drewnianą chatą. Mniej więcej w tym samym czasie zaprojektowano wioskę Pijawek oraz dodano gospodarstwa i niewielkie posterunki stalkerów rozsiane po całym terenie. Początkowo znaleźć tu mogliśmy nawet znajomą gębę Sidorowicza – jego bunkier znajdował się na północy, w pobliżu rozbitego Mi-24. Być może miał przenieść się tutaj w trakcie naszej podróży po Zonie? A może to tylko kwestia testów – deweloperzy przygotowali miejsce dla kolejnego handlarza, ale na czas pracy nad nim zastąpili go starym modelem.

Do połowy 2005 roku Magazyny Wojskowe nie ulegały większym zmianom; pojawił się posterunek Najemników w północno-zachodniej części lokacji oraz jeszcze więcej wzgórz.

Według informacji z Cienia Czarnobyla, siły fanatyków spod Radaru, wspierane przez zombi i liczne mutanty nieustannie kierowały się na południe, próbując zdobyć jak najwięcej terenów. By temu zapobiec, wojska ukraińskie, ówcześnie kontrolujące tereny Magazynów, zorganizowały duży, dobrze ufortyfikowany posterunek przy drodze – nazwano go Barierą. Pierwsze ataki udało się odeprzeć, ale jedno z dużych ugrupowań – Wolność – dostrzegło jedyną w swoim rodzaju okazję…

Wojskowi zostali przez nich rozbici w pył, a Magazyny w pełni przejęte przez wolnościowców. Tydzień po tym, Monolit przypuścił kolejny szturm, jednak Wolności udało się ich odeprzeć. Od tego czasu około 30 dobrze uzbrojonych członków frakcji pełni wartę na Barierze. Jest to jeden z ważniejszych posterunków na terenie Zony – utracenie go oznaczałoby otwarcie Monolitowi ścieżki na południe: do Doliny Mroku, Baru, Dziczy, nad Jantar. Przejęcie tych terytoriów przez fanatyków byłoby katastrofalne w skutkach i oznaczałoby prawdopodobnie utracenie jakiejkolwiek kontroli nad Zoną. Choć znaczenie strategiczne jest ogromne i oczywistym jest, że znajdujące się najbliżej duże ugrupowania powinny pomóc w utrzymaniu go (Powinność i Najemnicy), nikt nie kwapi się do wysyłania oddziałów wsparcia. Po wyłączeniu Mózgozwęglacza Bariera traci swoje znaczenie.

Co do samej bazy wojskowej, to w trakcie prac nad projektem gry przewijała się koncepcja osadzenia tam nie Wolności, a Grzechu – wyciętej frakcji, Generał Woronin miał zlecić nam zadanie zabicia przywódcy ugrupowania, a za każdego zabitego w trakcie misji grzechowca dorzucać 2000 rubli.

Na Magazynach prócz bazy wojskowej znaleźć się miały trzy gospodarstwa – jedno wyewoluowało w wioskę Pijawek. Drugie, znajdujące się w pobliżu drogi do fabryki Rostok, składa się z dwóch stodół i niewielkiej chaty. Sądząc po śladach i fakcie, że w finalnej grze znajdziemy tutaj kombinezon Wolności, prawdopodobnie był to kiedyś przyczółek tego ugrupowania – być może przed atakiem na Barierę.

W Cieniu Czarnobyla spotkamy tu oddział Powinności. Z rozkazu Woronina mieli patrolować przejście z fabryki na Magazyny, jednak Czacha – jego dowódca – zbuntował się i poprowadził swoich ludzi, by wykurzyć wolnościowców. Podczas gry możemy pomóc obydwóm stronom sporu, wybór należy do Was.

Trzecie gospodarstwo znajduje się na północ od wioski Pijawek. W początkowych konceptach miało być częścią przyczółku najemników, jednak ostatecznie zdecydowano o ich rozdzieleniu.

A skoro przy najemnikach jesteśmy – osiedli przy przystanku autobusowym, wokół którego zbudowali niewielką blokadę. Według konceptów była to jedyna droga do Martwego Miasta, będącego siedzibą całej frakcji… chyba, że znaleźliśmy alternatywną ścieżkę. Ten pomysł jednak nie przetrwał próby czasu i wraz z rezygnacją z wprowadzenia Martwego Miasta do gry, drogę zagradza nam zamknięta na cztery spusty brama.

Jak wspomnieliśmy na początku, Magazyny Wojskowe zostały zbudowane przy użyciu stworzonych na potrzeby innych lokacji obiektów. W trakcie dalszych prac nad Cieniem Czarnobyla, a także dwoma dodatkami, to właśnie one stały się punktem odniesienia do tworzenia jednolitych architektonicznie budynków i… źródłem recyklingu.

Wieże obserwacyjne z placówki Wolności trafiły najpierw do fabryki Rostok, a potem rozpełzły się po całej Zonie – spotykamy je na przestrzeni trylogii nie raz, między innymi na Bagnach z Czystego Nieba. Na tej lokacji spotkamy też inne znajome budynki z Magazynów.

Mury oporowe z Magazynów zobaczymy też w Czerwonym Lesie i na Zatonie. To oczywiście nie jedyne, ale najbardziej jaskrawe przykładu użycia elementów lokacji w innych przypadkach.

W skrócie

Data stworzenia:6 VIII 2003
Ostatnia modyfikacja:14 VIII 2008
Występuje w:Cień Czarnobyla
Czyste Niebo
Łączy się z:Bar (Cień Czarnobyla)
Radar (Cień Czarnobyla)
Radar (Cień Czarnobyla)
Wysypisko (Czyste Niebo)
Czerwony Las (Czyste Niebo)
Martwe Miasto (niezrealizowane)

Wczesny koncept

Mapa z procesu tworzenia

Mapa z wydanej gry

Mapa sekretów z ~2005 roku