Ogłoszenia:

Lokacje

Wstęp

Zwieńczenie całej trylogii odważnie zrywa z utartymi schematami w temacie lokacji, jakie zwiedzamy podczas gry. Z kilkunastu ich liczba zmniejszyła się do trzech głównych, jednak zostały zaprojektowane w zupełnie inny sposób, niż ma to miejsce w poprzednich odsłonach; teraz to ogromne terytoria, wypełnione po brzegi ciekawymi zakątkami, kryjącymi wiele tajemnic.

Zaton

 

Podobnie jak Bagna z poprzedniej części, Zaton był kiedyś odnogą rzeki Prypeć. W przeciwieństwie do nich, promieniowanie jest jednak o wiele mniejsze i pozwala na niemalże bezstresową – jak na warunki Zony oczywiście – wędrówkę. Powszechnie spotykanymi mutantami są tu Ślepe Psy, Mięsacze, Dziki oraz Nibypsy. Mówi się, że gdzieś z okolic spalonej wsi niosą się czasami ryki Kontrolera…

Na całym terenie pełno jest łodzi, barek i zrujnowanych tankowców, będących domem dla Bandytów. W jednym z nich, wraku Skadowska, znajduje się jedyne bezpieczne miejsce – niewielki bar, prowadzony przez stalkera Brodacza. Z bardziej znanych osobistości Zony, można trafić tu na Sowę, Żwawego oraz jednego z najlepszych techników – Kardana.

Najbliższa okolica Skadowska jest głównym terenem aktywności okolicznych stalkerów, jednak zdarza się, że wędrują oni w dalsze części lokacji. Ciekawych i wartych eksploracji miejsc jest tu bez liku, a do najważniejszych należą Zakład Utylizacji Odpadów, w którym zarejestrowano aktywność grupy Najemników, Stacja Antenowa Krug, wokół której widywano czasem Pijawki, Barka, będąca domem stalkera Noego i liczne pola anomalii.

Okolice Fabryki Jupiter

 

Drugi po Zatonie obszar, do którego dostęp stanął otworem po wyłączeniu Mózgozwęglacza. Najważniejszym ośrodkiem w pobliżu jest ogromna fabryka Jupiter. Dotarcie do niej wymaga jednak przedarcia się przez wiele niebezpieczeństw w okolicy.

Jedyną bezpieczną przystanią jest stacja kolejowa Janów; to tutaj swoją bazę mają największe ugrupowania w Zonie – Powinność oraz Wolność. Jedno z nich oferuje usługi handlowe, drugie – gotowego do pracy technika. Podobno cierpi na niedobór materiałów, jednak jeśli zgodzimy się wybrać do pobliskiej cementowni na poszukiwania, rozszerzy swoją ofertę.

Niedaleko od Janowa znajduje się mobilny bunkier naukowców, w którym trzej badacze zbierają wszelkie informacje na temat okolicznych terytoriów. Interesuje ich niemalże wszystko, więc wielu stalkerów odwiedza ich w poszukiwaniu zleceń. Naukowcy szukają też ciągle ludzi do ochrony swojej placówki – z pobliskiego kompleksu przeciwlotniczego od czasu do czasu słychać dziwne, chrapliwe dźwięki.

Na północ od bunkra znajdziemy zrujnowaną wioskę Kopaczi, a na południe – ogromny magazyn kontenerów, będący obecnie siedzibą Bandytów działających poza jurysdykcją Sułatana.

Podziemia fabryki Jupiter

 

Znane także pod nazwą Prypeć-1. Obecnie opuszczone. Zbudowane na długo przez drugą katastrofą, służyły głównie do transportu towarów, choć cały system tuneli był podobno bardzo rozległy.

Stalkerzy wiedzą, że wejście do niego znajduje się prawdopodobnie na terenie fabryki Jupiter, jednak jak do tej pory nikt nie był wystarczający zdeterminowany, by go szukać.

Prypeć

 

Wschodnia dzielnica miasta, będąca domem wielu mutantów i oddanych swojej wierze członków Monolitu. Wejście do wielu budynków jest już niemożliwe ale te, które pozostały otwarte, kryją dużo niebezpieczeństw i niespodzianek.

Gdzieś na terenie tej części Prypeci istnieje podobno wejście do podziemnego laboratorium, w którym prace trwały aż do drugiej katastrofy…

Laboratorium X8

 

Prawdopodobnie przez jakiś czas była siedzibą projektu Świadomości-Z, jak również miejscem, w którym przeprowadzano eksperymenty w ramach innych programów badawczych – Mózgozwęglacza czy Obiektu nr 62.