Ogłoszenia:

Anomalie

Podstawy

W trzeciej części trylogii wszystkie anomalie przekształcono w archianomalie – obszarowe aberracje o różnej naturze, deformujące krajobraz. W Czystym Niebie mieliśmy do czynienia z przedsmakiem tej koncepcji, jednak dopiero w Zewie Prypeci rozwija ona skrzydła. O ile poprzednio wpadnięcie w Trampolinę czy wejście w Spalacz nie musiało skończyć się śmiercią, tak paradowanie np. przez Pazur czy Żelazny Las bez odpowiedniej ochrony to skuteczny przepis na szybką śmierć.

Wnikliwa obserwacja natury danej anomalii pozwoli w miarę łatwo przygotować się przed polowaniem na artefakty. Pojawił się również jeden nowy rodzaj niebezpieczeństwa.

Psioniczna

 

Zdawało się, że po wyłączeniu anten na Radarze zagrożenie spowodowane energią psioniczną będzie maleć, jednak odkryta na Zatonie anomalia zdaje się temu przeczyć; Zona przesiąknięta jest na wskroś promieniowaniem, które zaczęło przebijać… spod ziemi.

Cyrk

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko


Kuliste zagłębienie w ziemi wielkości około 40m, składające się z trzech pierścieni. Pierwszy jest względnie bezpieczny, natomiast w dwóch pozostałych nieustannie krążą Komety – jedna zgodnie z ruchem wskazówek zegara, druga w kierunku przeciwnym; może to sugerować, że gdzieś na obszarze anomalii działa silna siła grawitacyjna, być może Karuzeli lub Wiru. W centralnej części znajduje się niewielka Szczelina, znana z Czystego Nieba i to właśnie tutaj należy szukać artefaktów. Z racji swojej natury, Cyrk przyciąga Poltergeisty.

Pazur

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Skrętak, Meduza, Kamienna Krew, Kamienny Kwiat, Grawi, Złota Rybka


Zdeformowany płat ziemi, uformowany w niewielką kopułę wielkości około 20 metrów. Jej części przypominają pazury. Wewnątrz znajduje się pole silnego promieniowania; na obrzeżach „palców” łatwo wpaść w jedną z licznych Trampolin, a w środku – w Wir. Tuż obok anomalii znajduje się system rozległych jaskiń, powstałych na skutek silnej Emisji. Być może pojawienie się Pazura również jest jej efektem.

Szrama

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Śnieżynka, Muszla, Błysk, Bateryjka, Blask Księżyca


Wygląda niczym cięcie w ziemi głębokie na około 10 metrów, wykonane ogromnym nożem. Anomalia ma niecałe 100 metrów długości i tylko 3 metry szerokości. Wewnątrz wykształciło się (a może spowodowało powstanie anomalii…) niezwykle silne pole psioniczne widoczne już z daleka jako deformująca przestrzeń, półprzezroczysta „zasłona”. Będąc w środku, należy stąpać ostrożnie – gdzieś w głębi Szramy czyhają również anomalie elektryczne. W kierunku przeciwnym do zagłębienia widać dziwny ślad na ziemi…

Żelazny Las

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Bateria, Blask Księżyca, Błysk, Śnieżynka, Świecidełko


Nazwa sugeruje przedzieranie się przez gęstwinę, jednak ten Las jest dosłownie żelazny – rolę drzew pełnią tutaj słupy energetyczne. Powstał na terenie starej podstacji zasilania na Zatonie. Przedzieranie się przez niego nie należy do najłatwiejszych z uwagi na ogromne skupisko anomalii elektrycznych, a także podejrzanie często pojawiające się w okolicy Poltergeisty.

Sosnodąb

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Świetlik, Kulebiak


Jak sama nazwa wskazuje trochę sosna, a trochę dąb. Drzewa naturalnie zmutowały pod wpływem anomalnej energii i połączyły się w coś w rodzaju kopuły, wiszącej nad niewielkim zapadliskiem. Sama w sobie jest właściwie niegroźna – to pod nią czai się największe niebezpieczeństwo w postaci aberracji natury chemicznej, rozpuszczającej szybko większość materii organicznej, jaka dostaje się w obszar ich działania. Prawdopodobnie rozłożone ofiary zasilają korzenie tego osobliwego drzewa, pozwalając mu się rozrastać.

Betonowa Wanna

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Dusza, Kotlet, Świetlik, Bąbel, Kulebiak, Kamienna Krew


Tuż za płotem zakładu Jupiter znajduje się miejsce wypełnione zatrutą wodą, która weszła w reakcję z nieokreśloną substancją chemiczną, tworząc „wannę”, wypełnioną toksycznymi chemikaliami i śmiertelnymi oparami.

Rodzi cenne artefakty, jednak warunkiem zdobycia ich, jest umiejętne poruszanie po betonowych słupach – upadek na dół kończy się błyskawicznym zniszczeniem kombinezonu oraz licznymi obrażeniami, które najczęściej prowadzą do śmierci.

Uczeni zalecają odpowiedni kombinezon ochronny i zapas medykamentów. W przeciwnym wypadku lepiej się do Betonowej Wanny nie zbliżać.

Bitumin

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Grawi, Korale Mamy, Złota Rybka, Kryształ, Kula Ognista, Oko


Tuż obok Jupitera biegła kiedyś droga, która po drugiej katastrofie zapadła się na wysokości wejścia do fabryki, tworząc nieregularny krater pełen anomalii termicznych i grawitacyjnych. Im bliżej jego centrum podejdziemy, tym bardziej intensywne staje się ciepło bijące prawdopodobnie spod ziemi. Nawet najlepsza ochrona nie gwarantuje przetrwania w tym miejscu więcej, niż to konieczne.

Kocioł

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kropla, Kula Ognista, Kryształ, Oko, Korale Mamy, Płomień


Pod wpływem nieokreślonej energii – być może Emisji – w północnej części Zatonu ziemia najpierw uniosła się, tworząc małe wzniesienie, a następnie pękła. Wewnątrz anomalii, mniej więcej 2,5 metra pod poziomem gruntu znajduje się woda o głębokości kilkunastu centymetrów, która okazjonalne wrze, tworząc słupy gorącej pary podobnej do anomalii Spalacz. W Kotle panuje ekstremalna temperatura i przebywanie tutaj przez dłuższy czas jest niemalże niemożliwe.

Bagno

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Dusza, Kulebiak


Sporych rozmiarów zbiornik wodny, pełen anomalii natury chemicznej oraz grawitacyjnej. Nad całym terenem unosi się trująca mgła, utrudniając poruszanie. Stalkerzy bez dobrej ochrony omijają to miejsce szerokim łukiem; tym bardziej, że w pobliżu podobno zagnieździły się Pijawki…

Popielisko

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko


Stary cmentarz obok zasypanej wioski Kopaczi w nieznany nauce sposób zamienił się w duże skupisko anomalii termicznych. Rozgrzana ziemia zadaje ciągłe obrażenia, a niewidoczne Spalacze dodatkowo utrudniają poruszanie się po tym trudnym terenie.

Mutanty raczej nie zapuszczają się te okolice, a nieliczni stalkerzy wybierający się po tamtejsze artefakty często padają ofiarą zombi. Dobry kombinezon i pełny magazynek to podstawa.

Parking

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Blask Księżyca, Bateria, Błysk


Na południe od stacji Janów mieści się parking pełen anomalii elektrycznych. Stalkerzy często przychodzą tutaj szukać artefaktów, choć poruszanie się wymaga nabrania wprawy. Mało komu udaje się dotrzeć do centralnej części tego miejsca – drogę zagradza silne promieniowanie.

Pnącze

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Dusza, Kulebiak, Świetlik, Bąbel


Widok, którego nie da się zapomnieć – archianomalia tuż obok kina Prometeusz połączyła dwa budynki czymś przypominającym ogromną roślinę. Wyrasta z ziemi, a miejsce dookoła – prawdopodobnie – systemu korzeniowego pełne jest anomalii chemicznych. Zręcznemu śmiałkowi uda się przez nie przedostać i wejść na ten wspaniały przykład flory Strefy Wykluczenia. Poruszanie się po tych osobliwych gałęziach jest możliwe, choć wzdłuż nich nieustannie krąży Kometa Chemiczna.

Wulkan

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Korale Mamy, Kula Ognista, Płomień, Kryształ, Oko


W sąsiedztwie przedszkola w Prypeci pojawiła się anomalia przypominająca na pierwszy rzut oka środkową część Cyrku – z tą różnicą, że Komety są trzy i poruszają się nie dookoła, a w górę i w dół. Po podwórzu często spacerują niewielkie grupy mutantów i zzombifikowanych stalkerów, ale można tu trafić na całkiem niezły łup.

Oprócz wymienionych powyżej, w grze spotkać można jeszcze kilka „nieformalnych” stref anomalnych. W części z nich być może warto szukać artefaktów, a inne to tylko śmiertelna pułapka gotowa pochłonąć każdego stalkera jaki się zbliży…

Pogłębiarka

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Przemienione Koło, Kamienny Kwiat, Gwiazda Wieczorna, Złota Rybka


Przed drugą katastrofą planowano pogłębienie koryta płynącej tędy rzeki. W tym celu przygotowano pogłębiarkę, która obecnie stoi w płytkim bajorze, pokrywając się co roku grubszą warstwą rdzy. Czasem można spotkać tu obozujących stalkerów, choć ostatnie plotki o dziwnym świetle bijącym z wnętrza statku sprawiły, że mieszkańcy Skadowska wolą się trzymać z daleka. Tuż za łajbą znaleźć można nieduże skupisko anomalii grawitacyjnych.

Spalona wioska

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko


Teren pełen Spalaczy, na którym panuje ekstremalna temperatura. Ciężko stwierdzić co dokładnie się tu stało, ale pod wsią powstała przepastna jaskinia, w której okazjonalnie natrafić można na anomalie grawitacyjne, chemiczne i dwie Komety.

Grzęzawisko

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Dusza, Bąbel, Kamienna Krew, Kotlet


Na północ od stacji Janów znajduje się małe bagno. Teren nie jest trudny, choć czasami pomieszkują tu Pijawki. Prawdziwy problem stanowią liczne anomalie chemiczne gdzieś na niewidocznym dnie zbiornika. Stalkerzy wolą tu nie przychodzić, jednak naukowcy wykazują ogromne zainteresowanie tym miejscem.

Kamieniołom

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Dusza, Kotlet


Z dobrze prosperującego biznesu, miejsce to przekształciło się w płytkie, gęsto zarośnięte bagno. Sprzęt, który nie mógł paść łupem złomiarzy został na miejscu, górując nad okolicą. Z czasem u jego stóp powstawało coraz więcej anomalii chemicznych, a wiszące nad nimi opary trującego gazu sprawiają, że choć bardzo łatwo się tu dostać, to ciężko wyjść.

Magazyn

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: ?


Fabryka Jupiter prócz głównego budynku zakładu posiada jeszcze kilka mniejszych – jednym z nich jest niepozorny magazyn, we wnętrzu którego powstała ogromna ilość anomalii elektrycznych. Stalkerzy raczej nie odwiedzają tego miejsca więc jest szansa, że można tu znaleźć coś więcej niż tylko artefakty.

Zagajnik anomalii

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: ?


Niedaleko od stacji Janów wykształciło się niewielkie skupisko anomalii chemicznych, w jakiś sposób reagujące na obecność istot żywych wchodzących na jej teren. Stalkerzy omijają to miejsce, ale naukowcy wyrażają nim wielkie zainteresowanie.

Kometa Chemiczna

 


Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: ?


Zasada działania bliźniacza do Komety, jednak zamiast kuli ognia, jest przemieszczającą się chmurą bliżej nieokreślonego gazu.

Jedynym udokumentowanym przypadkiem jej pojawienia, jest pewne specyficzne miejsce w Prypeci.

Oaza

 

Drugą najczęściej powtarzaną legendą po opowieści o Spełniaczu Życzeń jest ta o Oazie – miejscu zmienionym przez Zonę, ale będącym bezpieczną przystanią, a nie śmiertelną pułapką. Ile historii, tyle wersji tego, co można tam znaleźć… Wielu stalkerów próbowało się tam dostać, ale jak do tej pory – bezskutecznie.

Najnowsze w katalogu modów

img
Paź
11

Hybrid Remake

Hybryda powietrza ze śmiercią

img
Wrz
13

Lost Alpha

Lost Alpha to legendarny mod, w którego trzeba zagrać po polsku!

img
Sie
26

Operacja Czarne Gniazdo

Pierwsza misja Codename: Outbreak na silniku Zewu Prypeci

img
Cze
05

Anomaly 1.5

Imponująca mod oparty na Call of Chernobyl.

img
Kwi
25

Stalker Two-K

Ponad półtora tysiąca tekstur w wysokiej rozdzielczości i wiele więcej.

Podziel się!