W trzeciej części trylogii wszystkie anomalie przekształcono w archianomalie – obszarowe aberracje o różnej naturze, deformujące krajobraz. W Czystym Niebie mieliśmy do czynienia z przedsmakiem tej koncepcji, jednak dopiero w Zewie Prypeci rozwija ona skrzydła. O ile poprzednio wpadnięcie w Trampolinę czy wejście w Spalacz nie musiało skończyć się śmiercią, tak paradowanie np. przez Pazur czy Żelazny Las bez odpowiedniej ochrony to skuteczny przepis na szybką śmierć.
Wnikliwa obserwacja natury danej anomalii pozwoli w miarę łatwo przygotować się przed polowaniem na artefakty. Pojawił się również jeden nowy rodzaj niebezpieczeństwa.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko
Kuliste zagłębienie w ziemi wielkości około 40m, składające się z trzech pierścieni. Pierwszy jest względnie bezpieczny, natomiast w dwóch pozostałych nieustannie krążą Komety – jedna zgodnie z ruchem wskazówek zegara, druga w kierunku przeciwnym; może to sugerować, że gdzieś na obszarze anomalii działa silna siła grawitacyjna, być może Karuzeli lub Wiru. W centralnej części znajduje się niewielka Szczelina, znana z Czystego Nieba i to właśnie tutaj należy szukać artefaktów. Z racji swojej natury, Cyrk przyciąga Poltergeisty.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Skrętak, Meduza, Kamienna Krew, Kamienny Kwiat, Grawi, Złota Rybka
Zdeformowany płat ziemi, uformowany w niewielką kopułę wielkości około 20 metrów. Jej części przypominają pazury. Wewnątrz znajduje się pole silnego promieniowania; na obrzeżach „palców” łatwo wpaść w jedną z licznych Trampolin, a w środku – w Wir. Tuż obok anomalii znajduje się system rozległych jaskiń, powstałych na skutek silnej Emisji. Być może pojawienie się Pazura również jest jej efektem.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Śnieżynka, Muszla, Błysk, Bateryjka, Blask Księżyca
Wygląda niczym cięcie w ziemi głębokie na około 10 metrów, wykonane ogromnym nożem. Anomalia ma niecałe 100 metrów długości i tylko 3 metry szerokości. Wewnątrz wykształciło się (a może spowodowało powstanie anomalii…) niezwykle silne pole psioniczne widoczne już z daleka jako deformująca przestrzeń, półprzezroczysta „zasłona”. Będąc w środku, należy stąpać ostrożnie – gdzieś w głębi Szramy czyhają również anomalie elektryczne. W kierunku przeciwnym do zagłębienia widać dziwny ślad na ziemi…
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Bateria, Blask Księżyca, Błysk, Śnieżynka, Świecidełko
Nazwa sugeruje przedzieranie się przez gęstwinę, jednak ten Las jest dosłownie żelazny – rolę drzew pełnią tutaj słupy energetyczne. Powstał na terenie starej podstacji zasilania na Zatonie. Przedzieranie się przez niego nie należy do najłatwiejszych z uwagi na ogromne skupisko anomalii elektrycznych, a także podejrzanie często pojawiające się w okolicy Poltergeisty.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Świetlik, Kulebiak
Jak sama nazwa wskazuje trochę sosna, a trochę dąb. Drzewa naturalnie zmutowały pod wpływem anomalnej energii i połączyły się w coś w rodzaju kopuły, wiszącej nad niewielkim zapadliskiem. Sama w sobie jest właściwie niegroźna – to pod nią czai się największe niebezpieczeństwo w postaci aberracji natury chemicznej, rozpuszczającej szybko większość materii organicznej, jaka dostaje się w obszar ich działania. Prawdopodobnie rozłożone ofiary zasilają korzenie tego osobliwego drzewa, pozwalając mu się rozrastać.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Dusza, Kotlet, Świetlik, Bąbel, Kulebiak, Kamienna Krew
Tuż za płotem zakładu Jupiter znajduje się miejsce wypełnione zatrutą wodą, która weszła w reakcję z nieokreśloną substancją chemiczną, tworząc „wannę”, wypełnioną toksycznymi chemikaliami i śmiertelnymi oparami.
Rodzi cenne artefakty, jednak warunkiem zdobycia ich, jest umiejętne poruszanie po betonowych słupach – upadek na dół kończy się błyskawicznym zniszczeniem kombinezonu oraz licznymi obrażeniami, które najczęściej prowadzą do śmierci.
Uczeni zalecają odpowiedni kombinezon ochronny i zapas medykamentów. W przeciwnym wypadku lepiej się do Betonowej Wanny nie zbliżać.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Grawi, Korale Mamy, Złota Rybka, Kryształ, Kula Ognista, Oko
Tuż obok Jupitera biegła kiedyś droga, która po drugiej katastrofie zapadła się na wysokości wejścia do fabryki, tworząc nieregularny krater pełen anomalii termicznych i grawitacyjnych. Im bliżej jego centrum podejdziemy, tym bardziej intensywne staje się ciepło bijące prawdopodobnie spod ziemi. Nawet najlepsza ochrona nie gwarantuje przetrwania w tym miejscu więcej, niż to konieczne.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kropla, Kula Ognista, Kryształ, Oko, Korale Mamy, Płomień
Pod wpływem nieokreślonej energii – być może Emisji – w północnej części Zatonu ziemia najpierw uniosła się, tworząc małe wzniesienie, a następnie pękła. Wewnątrz anomalii, mniej więcej 2,5 metra pod poziomem gruntu znajduje się woda o głębokości kilkunastu centymetrów, która okazjonalne wrze, tworząc słupy gorącej pary podobnej do anomalii Spalacz. W Kotle panuje ekstremalna temperatura i przebywanie tutaj przez dłuższy czas jest niemalże niemożliwe.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Dusza, Kulebiak
Sporych rozmiarów zbiornik wodny, pełen anomalii natury chemicznej oraz grawitacyjnej. Nad całym terenem unosi się trująca mgła, utrudniając poruszanie. Stalkerzy bez dobrej ochrony omijają to miejsce szerokim łukiem; tym bardziej, że w pobliżu podobno zagnieździły się Pijawki…
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko
Stary cmentarz obok zasypanej wioski Kopaczi w nieznany nauce sposób zamienił się w duże skupisko anomalii termicznych. Rozgrzana ziemia zadaje ciągłe obrażenia, a niewidoczne Spalacze dodatkowo utrudniają poruszanie się po tym trudnym terenie.
Mutanty raczej nie zapuszczają się te okolice, a nieliczni stalkerzy wybierający się po tamtejsze artefakty często padają ofiarą zombi. Dobry kombinezon i pełny magazynek to podstawa.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Blask Księżyca, Bateria, Błysk
Na południe od stacji Janów mieści się parking pełen anomalii elektrycznych. Stalkerzy często przychodzą tutaj szukać artefaktów, choć poruszanie się wymaga nabrania wprawy. Mało komu udaje się dotrzeć do centralnej części tego miejsca – drogę zagradza silne promieniowanie.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Kotlet, Dusza, Kulebiak, Świetlik, Bąbel
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Korale Mamy, Kula Ognista, Płomień, Kryształ, Oko
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Przemienione Koło, Kamienny Kwiat, Gwiazda Wieczorna, Złota Rybka
Przed drugą katastrofą planowano pogłębienie koryta płynącej tędy rzeki. W tym celu przygotowano pogłębiarkę, która obecnie stoi w płytkim bajorze, pokrywając się co roku grubszą warstwą rdzy. Czasem można spotkać tu obozujących stalkerów, choć ostatnie plotki o dziwnym świetle bijącym z wnętrza statku sprawiły, że mieszkańcy Skadowska wolą się trzymać z daleka. Tuż za łajbą znaleźć można nieduże skupisko anomalii grawitacyjnych.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Kula Ognista, Korale Mamy, Kryształ, Płomień, Oko
Teren pełen Spalaczy, na którym panuje ekstremalna temperatura. Ciężko stwierdzić co dokładnie się tu stało, ale pod wsią powstała przepastna jaskinia, w której okazjonalnie natrafić można na anomalie grawitacyjne, chemiczne i dwie Komety.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Dusza, Bąbel, Kamienna Krew, Kotlet
Na północ od stacji Janów znajduje się małe bagno. Teren nie jest trudny, choć czasami pomieszkują tu Pijawki. Prawdziwy problem stanowią liczne anomalie chemiczne gdzieś na niewidocznym dnie zbiornika. Stalkerzy wolą tu nie przychodzić, jednak naukowcy wykazują ogromne zainteresowanie tym miejscem.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: Dusza, Kotlet
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: ?
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: ?
Niedaleko od stacji Janów wykształciło się niewielkie skupisko anomalii chemicznych, w jakiś sposób reagujące na obecność istot żywych wchodzących na jej teren. Stalkerzy omijają to miejsce, ale naukowcy wyrażają nim wielkie zainteresowanie.
Spotkasz ją w: Zewie Prypeci
Tworzy artefakty: ?
Zasada działania bliźniacza do Komety, jednak zamiast kuli ognia, jest przemieszczającą się chmurą bliżej nieokreślonego gazu.
Jedynym udokumentowanym przypadkiem jej pojawienia, jest pewne specyficzne miejsce w Prypeci.