Ogłoszenia:

Wojna frakcji

wstęp

Na terenie Zony w 2011 roku wszystkie większe ugrupowania prowadzą otwarte konflikty z jedną frakcją lub – jak w przypadku Monolitu – ze wszystkimi. Do części z nich nie będziemy w stanie dołączyć z racji ogólnej zbieżności interesów (Renegaci, Najemnicy), ale podwoje reszty swoją przed nami otworem. Wybór przynależności jest opcjonalny i nic nie stoi na przeszkodzie, by po opuszczeniu Bagien – gdzie z konieczności dołączamy do Czystego Nieba – zignorować frakcyjne przepychanki, zajmując się główną linią fabularną. Jeśli jednak zdecydujecie się pomóc któremuś stronnictwu wiedzcie, że nie ma dobrego wyboru; każde ugrupowanie posiada swoje słabsze i mocniejsze strony. Tylko od Waszego stylu gry zależy kogo wybierzecie.

Poniżej prezentujemy wszystkie możliwe opcje wraz z ogólnymi konsekwencjami ich. Zdajemy sobie też sprawę, że większość z Was pewnie przeszła trylogię wzdłuż i wszerz, ale w poszanowaniu dla nowych graczy obejdzie się bez spoilerów.

Wprowadzenie

 

Ogólnie rzecz biorąc wojna frakcji polega na zniszczeniu (chociaż nie zajęciu) bazy wrogiego ugrupowania. Jako przykład weźmy początkowy konflikt. Po otwarciu PDA ukazuje się nam taki widok:

Od razu zauważycie, że PDA wygląda inaczej. Nie ma tutaj wielu sekcji obecnych w Cieniu Czarnobyla – Encyklopedii, notatek, folkloru Zony, itd. Urządzenie zostało okrojone do minimum i teraz zawiera tylko najważniejsze informacje: mapę, która pokazuje pozycję wrogich oddziałów oraz mutantów, listę zadań, stan wojny frakcji, nasz postęp w grze oraz zapis ostatnich wiadomości.

Naszym celem jako świeżo upieczonego członka Czystego Nieba będzie przejęcie kontroli nad Bagnami poprzez wyeliminowanie głównej bazy Renegatów, a następnie oczyszczenie ścieżek prowadzących na Kordon.

1. Sekcja pokazuje nasz aktualny cel. Po wzmocnieniu pozycji można posuwać się powoli naprzód.

2. Po przejęciu każdego posterunku opozycyjna frakcja będzie próbowała go odbić. Dopiero skuteczna obrona i dotarcie posiłków z naszego ugrupowania (które osiądą w danym miejscu) zalicza zadanie, pozwala odebrać nagrodę i posunąć akcję naprzód.

3. Nasza aktualna siła w porównaniu z wrogiem. Wpływa na nią ilość dostępnej amunicji, liczba zdobytych posterunków ilość oddziałów.

4. Powiązane z punktem 1; zobaczymy tutaj wszystkie cele, jakie musimy wypełnić by zwyciężyć.

5. Ilość oddziałów oraz zasobów frakcji – im większe, tym silniejsze będą oddziały. Z początku Czyste Niebo nie jest silne, w związku z czym jego członkowie pomagający nam w walkach nie będą ani specjalnie mocni, ani dobrze wyposażeni.

Wraz z realizacją kolejnych celów oraz wykonywaniu zadań dodatkowych od członków ugrupowania nasza siła rośnie, a przeciwnika – maleje. W tym konflikcie kończy się on na odbiciu ścieżek na Kordon, ale w pozostałych na zniszczeniu wrogiej bazy. Nie przejmujcie się, jeśli część zadań w trakcie wykonywania ich zostanie niezaliczona; NPC przejmują kolejne punkty niezależnie od nas a jako, że nie możemy być we wszystkich miejscach jednocześnie, wystarczy obrać strategię ofensywną i nastawić się na jak najszybsze wyczyszczenie najbliższych terenów w drodze do Placu Maszynowego. Choć oczywiście ostateczny wybór i tak należy do Was.

Reputacja

  

Wraz z posuwaniem się do przodu i realizowaniu kolejnych zadań stosunek poszczególnych członków naszej frakcji oraz całego ugrupowania rośnie, a wrogiej – maleje. Czynnikiem, który wpływa w największym stopniu na reputację są oczywiście zabójstwa. Z każdym kolejnym szala przechyla się coraz bardziej, ostatecznie uniemożliwiając nam dołączenie do innego stronnictwa.

Na początku gry neutralny stosunek mają do nas wszystkie ugrupowania za wyjątkiem Renegatów, Wojska i Monolitu – tego nie będziemy w stanie zmienić. Reputacja wpływa na oferowany przez handlarzy asortyment, ceny u przewodników i dostępność modyfikacji ekwipunku u techników.

Lokacje

  

Wojna nie toczy się wszędzie, a tylko na wybranym terytorium, będącym w obszarze zainteresowań danego ugrupowania. Dla przykładu: Powinność nie ma żadnego powodu by przejmować Limańsk, gdyż ma ograniczone zasoby, miasto jest daleko, a ustanowienie na tym terenie posterunków i ciągła walka z napierającym od północy Monolitem byłaby zwyczajnie nieopłacalna. Podobnie Bandyci w pozornie dobrze umiejscowionej bazie, tak naprawdę są zamknięci w morderczym uścisku pomiędzy Wolnością i Powinnością, dodatkowo z koniecznością obrony własnego terytorium przed Stalkerami.

Główne obszary walk zaznaczone są na czerwono. Na pozostałych lokacjach bitwy trwają z naszym udziałem lub bez niego, ale nie wpływają na ogólny wynik siły naszej frakcji ani nie zapewniają dodatkowych nagród.

BAGNA

Kto: Czyste Niebo – Renegaci

Przewaga na starcie: Renegaci

KORDON

Kto: Stalkerzy – Bandyci

Przewaga na starcie: Stalkerzy

WYSYPISKO

Kto: Stalkerzy – Bandyci

Przewaga na starcie: Bandyci

INB AGROPROM

Kto: Stalkerzy – Bandyci, Powinność – Wolność

Przewaga na starcie: Stalkerzy, Powinność

DOLINA MROKU

Kto: Wolność – Najemnicy, Wolność – Powinność

Przewaga na starcie: Wolność

MAGAZYNY WOJSKOWE

Kto: Wolność – Powinność, Wolność – Monolit, Wolność – Wojsko

Przewaga na starcie: Wojsko

CZERWONY LAS

Kto: Wolność – Powinność, Wolność – Monolit, Wolność – Wojsko

Przewaga na starcie: Wojsko

LIMAŃSK

Kto: Czyste Niebo – Bandyci, Czyste Niebo – Wojsko, Czyste Niebo – Monolit

Przewaga na starcie: Monolit

Jakkolwiek byśmy tej mechaniki nie bronili to prawda jest taka, że choć pomysł był świetny, jego wykonanie w wielu miejscach kuleje; oddziałom naszego ugrupowania zdarzy się czasami utknąć lub zwyczajnie nie wyruszą nam na pomoc i będziemy czekać na wiecznie pustym posterunku aż do ponownego zajęcia go przez wroga. Czasami pomaga wczytanie gry, czasami nie. Jeśli poczujecie, że błędy zaczynają przeważać szale goryczy, polecamy zainstalować modyfikację Faction Commander. Nie wpływa ona na inne części rozgrywki niż wojna frakcji, pozwalając w wygodny sposób wydawać rozkazy naszym oddziałom. Znajdziecie go TUTAJ.

Czyste Niebo


Dowódca: Lebiediew
Posterunki: osada rybacka, stary kościół, stacja pomp, plac maszynowy, spalone gospodarstwo, południowe gospodarstwo
Cele: osiągnąć przewagę, baza Renegatów, kontrola dróg na Kordon

 

Nagroda za zniszczenie bazy Renegatów:

Kombinezon CS-1 (choć o nieco gorszych parametrach niż ten, który możemy kupić…)

5000 RU


 

Zalety bycia członkiem Czystego Nieba:

  • większość ugrupowań jest w stosunku do nich neutralna;
  • są silniejsi niż Renegaci…

Wady:

  • … choć ci często wysyłają posiłki, a Czyste Niebo ma niewielu dobrze wyszkolonych członków gotowych do walki;
  • niewielkie nagrody za odbijanie kolejnych punktów oraz głównej bazy Renegatów;
  • po opuszczeniu Bagien automatycznie opuszczamy frakcję bez możliwości powrotu w jej szeregi

Bandyci

Dowódca: Joga
Posterunki: odległy posterunek, barykady, obozowisko w korycie rzeki, posterunek odbiorczy, obozowisko na wzgórzach, skład, obozowisko za obozem koncentracyjnym
Cele: osiągnąć przewagę, kontrola nad ścieżką na Kordon, przyczółek na Kordonie, baza Stalkerów

 

Za dołączenie do Bandytów otrzymamy:
20 000 RU
Granaty RGD-5
Granat F-1

Nagroda za zniszczenie bazy Stalkerów:

30 000 RU
Granatnik
GP 37
VOG-25
Naboje 5.56x45mm

 

Zalety bycia Bandytą:

  • Żywa gotówka zarówno za przystąpienie, jak i zwycięstwo nad wrogiem;
  • technik może ulepszyć Kombinezon SEVA;
  • asortyment handlarza znacznie się powiększa;
  • wolność pozostaje neutralna;
  • trudno wygrać…

Wady:

  • … co nie wszystkim się musi podobać;
  • NPC są słabo wyposażeni – o ile czasami poradzą sobie z oddziałem Stalkerów, tak z Powinnością nie mają najmniejszych szans;
  • przed dołączeniem każdorazowe wejście na Wysypisko będzie wiązało się z uiszczaniem opłaty, co utrudnia zbieranie pieniędzy

Stalkerzy

Dowódca: Ojciec Walerian
Posterunki: obozowisko w korycie rzeki, odległe gospodarstwo, centrum wioski, neutralna baza, obóz naukowców, posterunek pod mostem, stacja pojazdów, odległy posterunek, tajny obóz
Cele: osiągnąć przewagę, kontrola nad ścieżką na Wysypisko, przyczółek na Wysypisku, baza Bandytów

 

Za dołączenie do Stalkerów otrzymamy:
Antyrad
Detektor Niedźwiedź

Nagroda za zniszczenie bazy Bandytów:

10 000 RU
Bąbel
Detektor Weles
Kombinezon SEVA

 

Zalety bycia Stalkerem:

  • Na początkowych etapach gry nagroda za zwycięstwo jest naprawdę przydatna; jeden z najlepszych kombinezonów, gotówka oraz najlepszy detektor (który jednak da się znaleźć również na Bagnach…);
  • w bazie Bandytów naprzeciwko handlarza znajdują się okratowane drzwi; po zwycięstwie będzie dało się je otworzyć, a w środku czeka dodatkowa nagroda;
  • praktycznie brak wrogów, nie licząc mutantów, Renegatów i niedobitków Bandytów;
  • u jednego z handlarzy frakcji pojawi się Ezgoszkielet;
  • łatwo zwyciężyć…

Wady:

  • … ale niektórzy lubią wyzwania;
  • niemal zerowe wyposażenie na start;
  • mimo otrzymania SEVY, nie będziemy w stanie jej w pełni zmodernizować – tracimy dostęp do technika Bandytów

Powinność

Dowódca: Kryłow
Posterunki: tymczasowy obóz, obóz na skraju drogi
Cele: kontrola ścieżek z Wysypiska, przyczółek na Wysypisku, droga do Doliny Mroku, przyczółek w Dolinie Mroku, baza Wolności

 

Za dołączenie do Powinności otrzymamy:
PS5-M „Uniwersalna Ochrona”
Tunder S14
Naboje 9x39mm
Granaty VOG-25

Nagroda za zniszczenie bazy Wolności:
15 000 RU
RP-74
Naboje 7.62×54
PSZ-9d

 

Zalety bycia członkiem Powinności:

  • Dobre wyposażenie na początek i nagroda za zniszczenie wroga;
  • frakcja jest najsilniejszą pod względem jakości wyposażenia i siły ognia;
  • bez naszej pomocy oddziały stosunkowo łatwo radzą sobie z Wolnością
  • technik dobrze płaci za informacje o modyfikacjach i ulepsza RP-74

Wady:

  • Nuda – powinnościowcy z łatwością odwalą większość roboty za nas;
  • dołączenie do frakcji przed wykonaniem zadań na Magazynach Wojskowych utrudnia grę na tej lokacji;
  • Bandyci stają się wrogami

Wolność

Dowódca: Czechow
Posterunki: północny posterunek, posterunek w pobliżu windy, obóz w korycie rzeki, posterunek końcowy, posterunek w pobliżu gospodarstwa, obóz polowy, posterunek obronny
Cele: kontrola ścieżek z Wysypiska, przyczółek na Wysypisku, droga do Agropromu, przyczółek na terenie Agropromu, baza Powinności

 

Za dołączenie do Wolności otrzymamy:
SGI 5k
Celownik SUSAT
Naboje 5.56×45
Apteczki
Kombinezon Strażnik Wolności

Nagroda za zniszczenie bazy Powinności:
15 000 RU
SVDm2
Tłumik
Naboje 9×19
Naboje 7.62x54mm
Walker P9m
Ezgoszkielet Wolności

 

Zalety bycia członkiem Wolności:

  • Pozostajemy neutralni w stosunku do Bandytów;
  • technik ugrupowania może ulepszać karabiny snajperskie;
  • całkiem niezłe wyposażenie na początek i satysfakcjonująca nagroda po osiągnięciu zwycięstwa
  • broń NATO preferowana przez frakcję jest bardziej celna niż uzbrojenie z krajów Układu Warszawskiego;
  • oddziały frakcji pomogą nam zniszczyć bazę wojskową

Wady:

  • W trakcie rozgrywki stosunek sił ulegnie zmianie; Powinność będzie miała więcej silniejszych oddziałów;
  • broń Wolności jest gorsza w walce w zwarciu, co może stanowić główny problem w zdobyciu bazy na Agropromie;
  • w Czerwonym Lesie stacjonuje dobrze uzbrojony oddział Powinności, który może skutecznie utrudnić nam przedarcie się, jeśli będziemy za słabi

Podziel się!

Najnowsze w katalogu modów

img
Paź
11

Hybrid Remake

Hybryda powietrza ze śmiercią

img
Wrz
13

Lost Alpha

Lost Alpha to legendarny mod, w którego trzeba zagrać po polsku!

img
Sie
26

Operacja Czarne Gniazdo

Pierwsza misja Codename: Outbreak na silniku Zewu Prypeci

img
Cze
05

Anomaly 1.5

Imponująca mod oparty na Call of Chernobyl.

img
Kwi
25

Stalker Two-K

Ponad półtora tysiąca tekstur w wysokiej rozdzielczości i wiele więcej.