Od czasu Cienia Czarnobyla cofamy się tylko rok wstecz, ale w takim miejscu jak Zona to całe wieki. Ustalone granice terytoriów i względny spokój, jeśli chodzi o niesnaski między ugrupowaniami dopiero mają nastąpić; teraz trwa walka o dominację, w sam środek której trafia Szrama. Bandyci nie zajęli jeszcze fabryki w Dolinie Mroku, gdzie urzęduje obecnie Wolność, więc zadowolili się hangarem na Wysypisku. Całe dnie próbują przejąć pobliskie posterunki, by utrudnić przejście Samotnikom z Kordonu. Zdarza się, że są atakowani również od zachodu – na Agropromie dobrze ufortyfikowaną bazę założyła Powinność. Jest stąd przejście nad Jantar, gdzie wygodnie mogą podrzucać kolejne znaleziska Naukowcom bez obaw o to, że natkną się na Wolność. Na południu trwa mniejsza wojna; Czyste Niebo pilnuje ścieżek do swojej tajnej bazy, broniąc się przed atakami ze strony Renegatów – frakcji najgorszych szumowin, zbyt zdegenerowanych żeby pozostać w szeregach Bandytów. Gdzieś pomiędzy tym wszystkim są Najemnicy, wiecznie szukający informacji dla nieznanych klientów z Wielkiej Ziemi i pilnie strzegący tych, które udało im się już zdobyć. W zgiełku codziennych walk nikt nie ma czasu by pomyśleć nad ciągle rosnącym w siłę Monolitem…
Tygiel wrze i nic nie jest przesądzone. Od momentu opuszczenia Bagien możesz dołączyć do (prawie) każdego z poniższych ugrupowań i pomóc budować jego potęgę. Więcej na ten temat dowiesz się tutaj.