Ogłoszenia:

Postacie

wstęp

Tuż po rozpoczęciu swojej przygody Naznaczony spotyka pierwszą postać niezależną. Sytuacja nie zmienia się praktycznie do samego końca gry – w odróżnieniu od innych FPS-ów z tamtych lat, NPC nie są tylko tarczami strzelniczymi. To od nich dostajemy kolejne zadania oraz kluczowe dla rozwoju fabuły informacje. Każda z nich ma jakąś historię, choć nie wszystkie są warte opowiedzenia.

Z czasem ich rola schodzi na dalszy plan, a bohater koncentruje się bardziej na rozwikłaniu zagadki własnej tożsamości oraz samej Zony, jednak bez postaci drugoplanowych byłby to tylko kolejny, martwy świat.

Poniżej prezentujemy sylwetki najważniejszych z nich; opisy są pozbawione spoilerów, więc jeśli jeszcze (!) nie zagrałeś w Cień Czarnobyla, nie masz się czego obawiać.

Ara

Znany w całej Zonie Najemnik, którego głównym zadaniem jest zdobywanie informacji. Prawdopodobnie knuje coś z Pawlikiem – członkiem Wolności.

Arni

Doświadczony stalker, który na stałe osiadł w Barze. Uruchomił znaną w całej Strefie Wykluczenia Arenę – organizuje walki i dorabia, przyjmując zakłady. Współpracuje z Powinnością i utrzymuje dobre stosunki z Barmanem.

Barin

Tchórz i hipokryta, ale ambitny. Nad wyraz drażliwy członek Powinności, którego jedynym celem pobytu w Zonie są pieniądze. Śliski typ, który dzięki znajomościom wspiął się dość wysoko po szczeblach kariery w swojej frakcji.

Ciekawostki: w zasobach gry znajdziemy zadanie na wyeliminowanie Barina, choć finalnie zostało usunięte; prawdopodobnym powodem jest fakt, że zabicie chociażby jednego członka danego ugrupowania skutkuje automatyczną wrogością ze strony reszty.

Barman

Jedna z najważniejszych postaci na terenie Strefy Wykluczenia. Barman spędza całe dnie w jednej z piwnic fabryki Rostok, w której zorganizował prowizoryczny bar “100 radów”, ale pozostaje jedną z najbardziej wpływowych osób w Zonie.

Współpracuje ściśle z Powinnością, ale utrzymuje również kontakt z Sidorowiczem.

Bies

W 2009 roku jego przyjaciel został pobity i trafił do szpitala. Bies w tym czasie zemścił się na oprawcach, prawdopodobnie zabijając któregoś z nich. Podczas zatrzymania stawiał opór i zabił jednego z policjantów, a następnie wyskoczył przez okno, próbując uniknąć sprawiedliwości. No i cóż… udało mu się.

Przybył do Zony w 2011 roku, tuż po wojnie frakcji. Celem jego pobytu stała się walka z bezprawiem – w tym celu trenuje nowicjuszy i pomaga im przetrwać na Wysypisku. Jego przekonania są zbliżone do ideologii Powinności, ale Bies boi się do nich dołączyć z powodu ciepłych relacji między frakcją a rządem.

Natkniemy się na jego wezwanie niedługo po wejściu na Wysypisko – chce odeprzeć Bandytów, atakujących cmetarzysko pojazdów. Możemy do niego dołączyć, ale możemy też zignorować tę prośbę.

Brom

Zwiadowca Powinności, przebywający na terenie Baru 100 Radów. Za dobrą służbę otrzymał w nagrodę specjalny Abakan, który niedługo później zostawił, uciekając w strachu przed dziwnym wyciem. Wróciwszy do bazy, ledwo uniknął rozstrzelania. Aktualnie topi smutki. Możemy pomóc mu odnaleźć zgubę.

Charon

Jedyny znany przywódca Monolitu, przebywający na terenie Prypeci, silnie strzeżony przez współbraci.

Ciekawostki: jedyny monolitowiec z unikalną ksywką.

Jako jedyny NPC w grze uzbrojony jest w Wintara.

Czacha

Jeden z bardziej krnąbrnych przedstawicieli Powinności. Nie posłuchawszy rozkazu Woronina wraz ze swoim oddziałem udał się na Magazyny Wojskowe, gdzie planuje zamach na dowódcę Wolności.

Czapa

Podstarzały dowódca posterunku na Barierze. Twardy i nieustępliwy, jako jeden z niewielu jest w stanie powstrzymywać ataki Monolitu.

Dezerter

Poborowy, którego spotkamy na Agropromie. Ma na pieńku zarówno z Barmanem, jak i swoimi przełożonymi – został wysłany do podziemi pod instytutem, ale gdy tylko tam zszedł, postanowił zdezerterować. Nie może wrócić do bazy, stalkerzy również nie potraktują go ulgowo. Możemy pomóc mu w ucieczce lub wypełnić zlecenie na niego.

Doktor

Nazywany również Bagiennym Doktorem. Członek Grupy Striełoka; były lekarz, który dotarł do Zony wraz z grupą naukowców i osiedlił się w opuszczonym domu na Wielkich Bagnach. Leczy zarówno ludzi, jak i mutanty. W jakiś sposób udało mu się oswoić Nibypsa.

Duch

Członek grupy Striełoka – legendarny stalker, którego najgłębiej skrywaną tajemnicą jest to, że potrafi spenetrować każdy zakamarek po cichu. Podobno nigdy nie potrzebuje apteczek, bo rzadko kiedy jest ranny – a jeśli już, to rany goją się same…

Po nieudanej próbie przebicia się do Elektrowni wraca na południe i znajduje prace u naukowców nad Jantarem.

Ciekawostki: W Stalker: Mobile dowiadujemy się, że Striełok został ciężko ranny. Duch go znalazł i poskładał do kupy – w ten sposób się poznali.

Dzik

Przebiegły i nadzwyczaj pewny siebie dowódca Bandytów. Prawdopodobnie jest w posiadaniu jednej z kart dostępu do laboratorium X18, ale nikt nie wie jak ją zdobył.

Fanatyk

Rozwiązuje większość problemów przy pomocy agresji, czym zyskał sobie poważanie wśród początkujących stalkerów. Jego brawura doprowadziła do tego, iż został poważnie ranny. Gdy akurat dochodził do siebie, Wilk wyruszał na Magazyny Wojskowe i poprosił, by Fanatyk zajął jego miejsce. Pech chciał, że niedługo potem na obrzeżach osady pojawili się Najemnicy…

Ciekawostki: ma ten sam głos co Wilk.

Freeman

Naukowiec specjalizujący się w zjawiskach paranormalnych. Pracował w Stanach Zjednoczonych nad bliżej nieokreślonymi, tajnymi projektami. Przełożeni wysłali go do Strefy Wykluczenia celem zdobycia informacji o tym miejscu. Miał pecha, bo podczas przebywania na Dziczy złapała go Emisja…

Obecnie uznawany za martwego.

Ciekawostki: jest to oczywiste nawiązanie do protagonisty serii Half-Life, Gordona Freemana.

Gałązka

Były członek Powinności, obecnie stróż przed bazą Wolności. Jest ciągle na celowniku Woronina z powodu poufnych informacji jakie posiada. W wolnym czasie pisze eseje i opowiadania o Zonie pod pseudonimem Arkadij. Przed przybyciem do Zony prawdopodobnie był skrupulatnym dziennikarzem.

Garik i Żorik

Bracia pracujący dla Barmana – jeden strzeże wejścia do Baru, drugi przejścia na zaplecze. Z żadnym nie da się nawiązać dialogu, ale będą nas popędzać, ilekroć obok nich przejdziemy.

Ciekawostki: w Zewie Prypeci również znajdziemy Garika, ale nie jest to ta sama postać.

Generał Woronin

Lider frakcji Powinność, rezydujący w bazie ugrupowania na terenie Baru. Zastąpił na tym stanowisku generała Kryłowa. To za jego sprawą Powinność podpisała pakt o nieagresji z Wolnością, co części bojowników nie przypadło do gustu. Mimo tego, cieszy się ogólnym poszanowaniem wśród swoich ludzi. Jest z natury surowy i mało cierpliwy.

Ciekawostki: w zasobach gry znajduje się informacja, jakoby założył Powinność i kierował nią od około pięciu lat; w istocie to tylko jedna z wielu nieścisłości pomiędzy grami z serii.

Model generała występuje w plikach dwukrotnie – raz w klasycznym uniformie Powinności i raz w… Kombinezonie Monolitu.

Kapitan Iwancow

Lewa ręka Woronina; organizuje i nadzoruje wszystkie akcje usuwania okolicznych mutantów. Znajdziemy go na terenie Baru.

Ciekawostki: jest to chyba jedyna postać w całej grze, która ma unikalny model, ale nie wchodzi z graczem w żadną interakcję.

W zasobach gry widnieje informacja, że mogliśmy go zabić na zlecenie Łukasza.

Dostał nazwisko po jednym z ówczesnych projektantów gry – Siergieju Iwancowie.

Jurik

Nowicjusz, który niedawno przybył do Zony i prawie natychmiast dołączył do grupy Biesa. Wpadł w zasadzkę Bandytów na Wysypisku, tuż obok drogi na Kordon. Możemy mu pomóc wydostać się z tarapatów.

Kabel

Tajemniczy jegomość w czarnym płaszczu, przebywający na terenie Baru 100 Radów. Nie dowiemy się o nim niczego, ale chętnie sprzeda nam informacje o Grupie Striełoka, jak również zleci jedno zabójstwo.

Kieł

Jeden z członków grupy Striełoka. Nie spotkamy go osobiście, ale możemy odnaleźć jego schowek. Istnieje teoria w myśl której jest martwy – dowodem na to miałby być jego grób, jaki rzekomo znajdziemy w Cieniu Czarnobyla. Problem w tym, że na mogiły podpisane w ten sam sposób natrafimy w grze kilkukrotnie…

Ciekawostki: głos pod Kła podkłada jeden z deweloperów – Andriej Prochorow.

Kret

Lider grupy stalkerów przebywających na Agropromie. Kiedyś był kopaczem na Wysypisku, obecnie penetruje wszelkie opuszczone budynki, laboratoria i inne miejsca w poszukiwaniu czegoś wartościowego. Mamy okazję go uratować – jego oddział walczy z nacierającym na budynek fabryki wojskiem, a sam Kret został uwięziony w budynku. Jeśli mu pomożemy, wskaże nam lokalizację wejścia do podziemi.

Kuchmistrz

Największa moczymorda na całych Magazynach Wojskowych. Za kołnierz nie wylewa, ale gotuje wyśmienicie. Podobno przed katastrofą był pracownikiem Elektrowni.

Kudłaty Siergiej

Członek grupy szturmowej Powinności, która udała się do Doliny Mroku celem zabicia Dzika. Wzięty w niewolę i przetrzymywany w podziemiach bazy Bandytów.

Kutwa

Członek grupy szturmowej Powinności, która udała się do Doliny Mroku celem zabicia Dzika. Wzięty w niewolę i przetrzymywany w podziemiach bazy Bandytów.

Prawa ręka Łukasza i jednocześnie główny handlarz Wolności. Przydomek mówi o nim wszystko – lubi pieniądze i wcale się z tym nie kryje.

Ciekawostki: podczas tworzenia broni do gry, GSC korzystało z danych na stronie world.guns.ru, której twórcą jest Maxim Popenker; być może w ramach podziękowania Kutwa wygląda jak on.

Jedna z niewielu postaci, które noszą okulary.

Leszy

Strażnik wejścia do bazy Wolności. Przybył do Zony jako młody idealista, ale po kilku latach stał się cynicznym realistą. Uważa Strefę za swój dom a tych, którzy nie zdali „testu” życia w niej, za niegodnych istnienia.

Lis

Doświadczony łowczy. Spotkamy go w momencie, kiedy wraca z wypadu w głębsze rejony Zony. Nie dość, że został ranny w walce z zajmującymi północny posterunek Bandytami, to jeszcze przyczepiło się do niego stado Ślepych Psów, które pewnie wyczuły świeżą krew. Na zlecenie Sidorowicza spotykamy się z nim tuż za mostem kolejowym i to on udzieli nam pierwszych wartościowych informacji o Striełoku.

Ciekawostki: posiada ten sam model co Łysol.

Łowca

Dobroduszny i spokojny stalker, którego spotkamy na terenie Baru 100 Radów. Poluje na mutanty w okolicy, jednak podczas wypadu na pobliską Dzicz zgubił swoją strzelbę rodową. Los Łowcy leży w naszych rękach – możemy pomóc mu odzyskać zgubę.

Łukasz

Lider Wolności, który objął stanowisko po Miklusze. Jedni mówią, że jest człowiekiem pełnym charyzmy i oddanym sprawie, drudzy – że ze świecą szukać większego łajdaka. To prawda, że pod jego rządami frakcja urosła w siłę, ale głównie kosztem przyjmowania w swoje szeregi wielu ludzi o wątpliwej reputacji.

Ciekawostki: jego pierwowzorem jest zmarły już niestety Wiktor Marczewski, pracujący nad Stalkerem w latach 1999-2004.

Łysol

Jeden z bywalców Baru 100 Radów, który nieco za często zagląda do kieliszka. Możemy przyjąć od niego zadanie na wymierzenie sprawiedliwości zdrajcy, który jakiś czas temu go oszukał.

Ciekawostki: posiada ten sam model postaci co Lis.

Major Kuzniecow

Dowodzi posterunkiem wojskowym przy nasypie kolejowym na Kordonie. Teoretycznie surowy i zasadniczy, ale tak naprawdę całkowicie skorumpowany – za odpowiednią opłatą przepuszcza stalkerów.

Ciekawostki: jedyny żołnierz o randze majora występujący w grze.

Maks

Jeden z niewielu członków Wolności bez reszty oddanych ideologii frakcji. Szanowany wśród innych członków ugrupowania, dobrze wyposażony i niewzruszony w obliczu problemów, z jakimi ostatnio boryka się jego matecznik. Dla wielu funkcjonuje jako drugi lider ugrupowania.

Mądrala

Student fizyki, w dodatku domorosły filozof – nie ma zbyt wielu przyjaciół w Zonie. Wierzy w swoje ideały i pewne dałby się dla nich zabić.

Po wspólnym wypadzie z Łysym, na którym znaleźli drogie i rzadkie artefakty, ukradł co lepsze kąski i skłamał wspólnikowi, że same zniknęły. Odsprzedał je później Barmanowi, za co niedawny druh pragnie jego śmierci.

Mistrz

W przeszłości był ślusarzem w jednej z ukraińskich fabryk. Po tym, jak zostawiła go żona postanowił popełnić samobójstwo ale z racji, iż był osobą religijną, zrezygnował z klasycznych metod, a wybrał podróż do Zony. Liczył na szybką śmierć, ale przez kilka lat swojego pobytu w Strefie, zyskał spory szacunek wśród stalkerów. Jest absolutnym mistrzem ślusarstwa w promieniu kilkudziesięciu kilometrów.

Mnich

Podobno trafił do Zony celem poszukiwania przygód. Z jakiegoś powodu naśladuje bohaterów komiksów z lat ‘60. Używa różnych pseudonimów, ale i tak nikt nigdy nie traktuje go poważnie.

Mruk

Dowódca jednego z oddziałów Wolności. Świetnie wyposażony. Prawdopodobnie zapuszczał się dalej niż na Magazyny Wojskowe. Obecnie przebywa w wiosce Pijawek na rozkaz Łukasza.

Ciekawostki: to jedyny członek Wolności w całej trylogii, który ma na sobie kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza.

Nabój

Członek grupy wysłanej przez Barmana do Doliny Mroku. Ich celem było zabicie przywódcy lokalnych Bandytów – Dzika. Podczas wykonywania zadania wpadli w kłopoty i tylko Nabój zdołał uciec. Możemy pomóc mu uwolnić przyjaciół.

Nieznany

Stalker, który w intrze znajduje Naznaczonego przy wraku trupiarki. Nie występuje w grze.

Ojciec Diodor

Zatwardziały ateista, biorący udział w wojnie w Afganistanie. Przeżył zasadzkę mudżahedinów, co zmusiło go do całkowitej zmiany nastawienia – zaczął być religijny. Po wojnie pojechał do Polski, gdzie wstąpił do seminarium. Jakiś czas był kapłanem we Lwowie, jednak tuż po drugiej katastrofie w Czarnobylu zgłosił się jako ochotnik do pomocy ofiarom. Głosi kazania stalkerom, ale… może przestać. Sidorowiczowi nie podoba się jego stosunek do wielu rzeczy, przede wszystkim artefaktów – Diodor nawołuje do niszczenia ich.

Pawlik

Członek Wolności, który według Łukasz gra na dwa fronty, pozostając w ciągłym kontakcie z Najemnikami.

Ciekawostki: ksywka jest prawdopodobnie odniesieniem do Pawlika Morozowa – młodego chłopca ze wsi za Uralem, który przez przypadek wpadł na trop spisku, w którym brał udział również jego ojciec. Doniósł na niego, a jakiś czas później w zemście został brutalnie zamordowany.

Pietrucha

Jeden z początkujących stalkerów, przebywający na Kordonie. Wilk wiąże z nim wielkie nadzieje jako, że Pietrucha jako jeden z niewielu potrafi odnaleźć się w trudnej codzienności życia w Zonie. Przewodzi oddziałowi, którego zadaniem jest odbicie Zwinnego z rąk Bandytów. Po wyłączeniu Mózgozwęglacza udaje się na Zaton.

Pogrzebacz

Prawdopodobnie najgorszy, najbardziej zły i zdegenerowany Bandyta jakiego znajdziecie w Zonie. Nikt, łącznie z nim samym nie wie po co i kiedy przybył do Strefy. Po jednym z wypadów utracił pamięć – zapomniał skąd pochodzi, kim jest i w co tak naprawdę wierzy. Podobno cierpi na niekontrolowane zaniki pamięci, podczas których wpada w szał; podobno kiedyś w ciągu godziny zapomniał zupełnie ledwo co poznaną osobę, a następnie wziął ją za wroga i zabił.

Profesor Krugłow

Profesor biologii, studiujący niesamowite okazy fauny i flory na terenie Strefy Wykluczenia. Pomaga Sacharowowi, dobrze zna Barmana. Do jego obowiązków należy odnajdywanie, badanie i przekazywanie światu zewnętrznemu informacji na temat napotkanych zwierząt. Podobno jego odkrycia uratowały życie wielu stalkerom… Podczas jednej z wypraw na Wielką Ziemię Najemnicy zestrzelili helikopter w którym przebywał. Krugłow wezwał drugi, wojskowy śmigłowiec do pomocy, ale i on został strącony.

Profesor Sacharow

W 2007 roku powstały pierwsze mobilne laboratoria badawcze, studiujące niezwykłość Zony. W jednym z nich, prowadzącym pionierskie badania na temat promieniowania psionicznego przebywa Sacharow – jeden z największych autorytetów w dziedzinie genetyki.

Ciekawostki: jego pierwowzorem jest Andriej Sacharow – radziecki fizyk.

Tekstura głowy Sacharowa jest przerobioną teksturą Bagiennego Doktora.

Z powodu tylko jednego zwrotu, jakim zwraca się do gracza za każdym razem gdy odwiedzamy bunkier, żartobliwie nazywa się go „doktorem tak tak”.

Przewodnik

Nikt tak naprawdę nie wie skąd jest, kiedy przybył do Zony, ani czym się zajmuje. Krążą legendy, że jest pierwszym stalkerem, który zdążył zwiedzić całą Strefę wzdłuż i wszerz. Inne plotki mówią, że przyjaźni się z wojskiem. Można usłyszeć o nim różne opowieści, których z zasady nie komentuje.

Pułkownik Pietrienko

Kwatermistrz frakcji Powinność, przebywający na terenie bazy frakcji w Barze. Mówi się, że jest jednym z założycieli ugrupowania i jednocześnie jego głównym ideologiem.

Sidorowicz

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych postaci na terenie całej Zony, będąca jednocześnie jednym z lokalnych handlarzy. Ma znajomości w każdym zakątku Strefy Wykluczenia i jeśli potrzeba Ci czegoś, on z pewnością będzie w stanie to załatwić. Inna sprawa, czego zażyczy sobie w zamian…

Jego głównymi klientami są nowicjusze, którzy dopiero co przybyli do Zony. Wynegocjował z pobliskim posterunkiem wojskowym preferencyjne warunki współpracy, dzięki czemu żyje we względnym spokoju. Handel jest jego całym życiem; w szkole jego towarem były kredki, a w późniejszych etapach życia – guma do żucia, następnie narkotyki. Kiedy usłyszał o Zonie, ruszył tam jako jeden z pierwszych, w 2008 roku i natychmiast znalazł dla siebie okazję do zarobku.

Jest zarówno lokalnym autorytetem, jak i przedmiotem żartów okolicznych stalkerów – z jednej strony jego propozycje są najczęściej uczciwe, ale z drugiej znany jest ze swojego skąpstwa, egoizmu i skłonności do oszustwa.

Poznajemy go na samym początku Cienia Czarnobyla; w chwili, kiedy wraz z Barmanem łączą siły w odnalezieniu i odblokowaniu drogi do Centrum Zony. To on pomaga Naznaczonemu stanąć na nogi i zleca mu pierwsze zadania, będące jednocześnie samouczkiem. Wkrótce potem kieruje nas do Instytutu Agroprom celem zdobycia walizki należącej do wojska i przekazania jej Barmanowi.

Mimo, że w późniejszym czasie teoretycznie nie mamy powodu by do niego wracać, zleca kilka zadań koniecznych do ukończenia fabuły oraz wiele pobocznych.

Ciekawostki: w pierwszej części gry głowa handlarza pokryta jest włosami, ale Sidorowicz łysieje. W drugiej części jest całkowicie łysy, choć Czyste Niebo chronologicznie dzieje się przed wydarzeniami z Czystego Nieba. Hipoteza społeczności jest taka, że w 2011 roku ogolił głowę na własne życzenie, a przez rok – włosy odrosły.

Nie mamy pewności czy Sidorowicz to nazwisko, czy imię.

W Cieniu Czarnobyla spotykamy tak naprawdę dwóch Sidorów – jeden jest na Kordonie, drugi na CEA.

Jest jedną z trzech postaci w całej trylogii ubranych po cywilnemu.

Sieryj

Brat Lisa. Ma niepodważony autorytet wśród stalkerów. Mówią, że podczas swoich wypadów dotarł daleko, być może do samej Prypeci.

Któregoś razu po udanym rajdzie na teren INB Agroprom postanowił zaczerpnąć oddechu w hangarze na Wysypisku, jednak ten wkrótce zostaje zaatakowany przez Bandytów.

Ciekawostki: posiada ten sam model co Lis i Łysy.

Sierżant Kicenko

Dowódca południowej blokady na terenie Baru. Wraz z podległym mu oddziałem trzyma na dystans napierające od strony Wysypiska mutanty.
Ciekawostki: jest to jedyna postać w grze, która nie ma własnej biografii.

Striełok

Technicznie rzecz biorąc jest głównym antagonistą pierwszej części – w PDA Naznaczonego od początku gry widnieje tylko jedno zadanie i jest nim zabicie Striełoka. Nie wiemy o nim właściwie nic prócz tego, że większość spotykanych przez nas stalkerów albo go zna, albo o nim słyszała; to prawdziwa legenda Zony, będąca ponoć najbliżej rozwiązania największych jej tajemnic. To w wyniku jego działań doszło do pierwszej dużej Emisji.

Założył własne ugrupowanie, w skład którego wchodzili: Duch, Bagienny Doktor i Kieł. Podobno ich baza wypadowa mieści się gdzieś na Agropromie.

Ciekawostki: jest jedną z dwóch postaci, które pojawiają się (a nie tylko są wspomniane) w każdej części trylogii.

„Twarzą” Striełoka jest australijski aktor Vicent Stone (McManus).

W oryginalnej fabule Striełok był przedstawicielem Świadomości-Z, który opowiadał graczowi o przyczynach powstania Zony, o Generatorach, poszczególnych projektach badawczych prowadzonych na tym terenie i – być może – był ostatnim bossem.

Śruba

Jeden z lepszych mechaników na terenie Strefy Wykluczenia, członek Wolności. Próbuje naprawiać porzucone na terenie bazy samochody, a przy okazji łata wyposażenie swoich współbraci.

Tolik

Początkujący stalker, pracujący dla Sidorowicza i podlegający bezpośrednio pod Wilka. Jest jednym z członków grupy, wysłanej do obserwacji Agropromu, która w drodze powrotnej natknęła się na zasadzkę bandytów. Tolik, jako jeden z dwóch stalkerów, przeżył to spotkanie. Możemy uratować mu życie, oferując apteczkę… albo nie.

Wampir

Stalker urodzony pod szczęśliwą gwiazdą. Wszyscy, którzy z nim podróżowali prędzej czy później kończyli martwi, a on sam wracał, jak gdyby nigdy nic. Reszta samotników uważa, że przynosi pecha, więc od jakiegoś czasu wędruje sam, okazjonalnie dołączając do niewielkich oddziałów. Możemy się go pozbyć na zlecenie Barmana.

Wasia Dzik

Prawa ręka przywódcy Bandytów z Doliny Mroku. Ostatnio widziany w zachodniej części Wysypiska.

Wasiliew

Pracownik naukowy mobilnego laboratorium nad Jantarem – asystent Sacharowa.

Wilczarz

Jeden z przywódców oddziałów terenowych Najemników. Przewodzi bandzie określającej samych siebie „psami”. Znany jest ze swojej pogardy do jakiejkolwiek formy władzy i porządku.

Ciekawostka: jeśli zabijemy go przed zakończeniem radiowej wymiany zdań, wiadomości od niego i tak będą się pojawiać.

Wilk

Po zakończeniu wojny ugrupowań pozostał na Kordonie, jako jeden z bardziej doświadczonych stalkerów. Mimo, iż był niezbyt dobrze nastawiony do nowicjuszy zdecydował, że będzie ich szkolił i dbał, by nauczyli się jak najwięcej przed ruszeniem dalej.

Poznajemy go na samym początku rozgrywki, kiedy oddział wracający do wioski wpadł w tarapaty, w rezultacie czego Bandyci pojmali Żwawego. To od Wilka dostajemy pierwsze zadanie i podstawowe wyposażenie, którym posłużymy się podczas szturmu na ATP.

Po tym, jak znajdziemy dokumenty na Agropromie, Wilk wyruszy na Magazyny Wojskowe.

Ciekawostki: dzięki niewykorzystanym w Cieniu Czarnobyla dialogom, możemy poznać go bliżej:

„- Co cię sprowadza do Zony?
– Pracowałem w kopalni, ale została zamknięta z powodu zerowej rentowności… Pieniędzy – zero, tak jak i perspektyw. Potem usłyszałem plotki, że tu, w Zonie, można się nieźle wzbogacić. Miałem w życiu sporo różnych doświadczeń, więc postanowiłem zaryzykować (…)”

Wróbel

Młody, zachłanny stalker. Ma około 27 lat, jest niezdrowo blady i wychudły. Ponoć obiecał sobie, że po maksymalnie dwóch miesiąc w Zonie wróci na Wielką Ziemię, ale z jakiegoś powodu tego nie zrobił. Podczas swojego pierwszego wypadu przeszedł przez pole anomalii bez żadnego detektora, ale nawet nie był tego świadomy. Gdy inni stalkerzy mu to uświadomili, zaczął obchodzić ten dzień (9 października) jak własne urodziny. Jest jednym z celów, które możemy usunąć na zlecenie Barmana.

Żwawy

Przybył na Kordon w 2012 roku, gdzie prawie natychmiast rozpoczął pracę dla Sidorowicza. Choć ma spore doświadczenie w Zonie, nieufni stalkerzy traktują go jak nowicjusza. Jest jednym z członków oddziału zwiadowczego wysłanego na teren Agropromu. Po wpadnięciu w zasadzkę dostał się w niewolę, z której mamy zadanie go uwolnić.

Podziel się!