Ogłoszenia:

Frakcje

wstęp

Niebezpieczeństwo, jakie czyha na terenie Zony sprawia, że ludzie szukają towarzystwa. W końcu co dwie pary oczu, to nie jedna. Podczas trudnych bitew każdy dodatkowy karabin jest na wagę złota, a czarna noc zdaje się mniej złowroga, kiedy można się do kogoś odezwać, zamiast wpatrywać w dogasający płomień ogniska rozmyślając o tym, co czai się w mroku. Naturalną konsekwencją napływu stalkerów do zamkniętej Strefy jest to, że zaczęli łączyć się w niewielkie oddziały. Niektóre z nich – w wyniku naturalnej ewolucji, wspólnych interesów lub umów z mocodawcami z Wielkiej Ziemi – przeobraziły się w duże ugrupowania o ustalonych strefach wpływów i, najczęściej, wykluczających się interesach. Zdawałoby się, że obszar ponad 30 kilometrów kwadratowych wystarczy, by pomieścić wszystkich jak najdalej od siebie, by uniknąć wzajemnych niesnasek… Nic bardziej mylnego. W czasie, w którym dzieje się akcja Cienia Czarnobyla każda licząca się grupa okupuje najczęściej uczęszczane punkty i stara budować nową strefę wpływów po zmianach, jakie zaszły po ubiegłorocznej wojnie frakcji.

Wolność zajęła starą bazę wojskową tuż przy drodze do Radaru, ustanawiając jednocześnie posterunek na Barierze – ostatnim bastionie obrony przed napierającym z północy Monolitem. Nieopatrznie znaleźli się w niekomfortowej sytuacji, bowiem w kompleksie fabrycznym na południu osiedlili się ich najwięksi wrogowie – Powinność. Zakład w Dolinie Mroku zajęli Bandyci pod przywództwem Dzika, stając się czymś więcej, niż tylko krwiożerczymi rabusiami, zabijającymi z zimną krwią podróżujących samotników. Tych z kolei spotkać można wszędzie, choć najsilniejsza zdaje się być grupa skupiona wokół Wilka i Sidorowicza w wiosce nowicjuszy. Tuż pod nosem ukraińskiej armii, która ostatnimi czasy również stała się bardziej aktywna – dużo mówi się o operacjach wojskowych na terenie całej Zony, często zakłócanych przez Najemników, którzy równie licznie co niespodziewanie, pojawiają się w coraz dalszych zakamarkach Strefy Wykluczenia. Wśród całej tej zgrai uchowało się kilku ludzi nauki, próbujących nieprzerwanie rozwiązywać największe zagadki tego przeklętego miejsca.

Bandyci

Kombinezon: Kurtka Bandytów, Skórzany Płaszcz (tylko NPC)
Broń: Viper 5, Obrzyn, AKM 74/2U, PMm, IL-86, Trs-301

Chyba największa po niezrzeszonych w żadnym ugrupowaniu stalkerach frakcja, w skład której wchodzą byli przestępcy, zbiegli więźniowie, złodzieje i inni, którym nie po drodze z prawem. Nie istnieje żadna formalna hierarchia ugrupowania – Bandyci łączą się w niewielkie gangi, często walczące ze sobą. Mimo tego w czasie trwania fabuły gry przywództwo nad największym odłamem frakcji obejmuje Dzik, konsolidując następnie mniejsze odłamy w jedną, ogromną grupę. Choć ich główna baza znajduje się na terytorium Doliny Mroku, spotkać ich można niemalże w każdej części Zony. Zajmują się głównie rabowaniem przechodzących w pobliżu stalkerów, wymuszeniami i rozbojami.

Encyklopedia z gry:Członkowie świata przestępczego, którzy przybyli do Zony z różnych powodów: żeby ukryć się przed prawem, handlować bronią, lub dla pieniędzy ze sprzedaży artefaktów. W Zonie pełno jest bandytów, od zwykłych bandziorów po poważnych przestępców, z których większość należy do którejś z band. Choć bandy w Zonie często walczą między sobą, kryminaliści i tak stanowią poważny problem dla zwykłych stalkerów”.

Wojsko

Kombinezon: Beryl-5M
Broń: PMM, Fora-12, Fort-15, AKM-74/2, AKM 74/2u

Siły wojskowe Ukrainy, wysłane przez rząd celem objęcia kontroli nad terytorium Strefy Wykluczenia. Sądząc po naszywkach jest to Gwardia Państwowa MSZ Ukrainy. Do ich głównych obowiązków należy ochrona wypraw badawczych, bieżące redukowanie populacji mutantów i przede wszystkim likwidacja nielegalnie przebywających na terenie Zony cywilów – głównie samotnych stalkerów oraz Bandytów. W wyjątkowych przypadkach spotkać można lepiej wyposażone i silne specgrupy.

Encyklopedia z gry: „Żołnierze zawodowi. Strzegą wszystkich dróg do Zony, patrolują granice, zabijają mutantów i tropią szabrowników. Specnaz – oddziały elitarne zazwyczaj wysyłane do Zony w celu przeprowadzenia akcji ratunkowych lub wypełniania innych misji specjalnych”.

Wojskowi Stalkerzy

Kombinezon: Skat-9, Skat-9M
Broń: Fora-12, SWDm-2, SWUmk2, Obokan, Karabin szturmowy VLA, UDP Compact, Wintar BC, Tunder S14

Regularne siły wojskowe nie nadają się do przeprowadzania delikatnych, wymagających znajomości terenu akcji – zwyczajnie niemożliwe jest takie wyszkolenie całej armii, by radziła sobie w zmiennych warunkach Strefy Wykluczenia. Zamiast tego powołano specjalną jednostkę, składającą się z elitarnych najemników lub zwyczajnych stalkerów, którzy z tylko sobie znanych powodów zdecydowali się na współpracę z siłami rządowymi. Spotyka się ich rzadko, ale można ich łatwo rozpoznać – to zdecydowanie najlepiej wyposażona frakcja działająca na terenie Zony.

Encyklopedia z gry: „Żołnierze specjalnie przeszkoleni do służby w Zonie lub stalkerzy, którzy dobrowolnie podpisali umowę z wojskiem. Zazwyczaj wyposażeni w różnego rodzaju sprzęt pomocniczy i dobrze uzbrojeni. Najczęściej wykorzystywani do badania przyczyn i skutków katastrofy oraz do tworzenia map Zony. Mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich oddziałach składających się z maksymalnie pięciu osób. Wojskowi stalkerzy nie pozwalają się zbliżyć zwykłym stalkerom i strzelają bez ostrzeżenia”.

Powinność

Kombinezon: PSZ-9d, PSZ-9Md, Egzoszkielet (tylko NPC)
Broń: SIP-t M200, Fora-12, SWD-m2, Karabin szturmowy VLA, IL-86, AKM 74/2U, AKM-74/2, Obrzyn, Tunder S14, PMm

Chyba najbardziej liczne ugrupowanie paramilitarne na terenie Zony. Jego członkowie ściśle przestrzegają własnego kodeksu, a dyscyplina frakcji przypomina tę wojskową. Plotki mówią, że współpracują z armią lub nawet SBU, jednak niczego oficjalnie nie udowodniono. Główną ideą Powinności jest zniszczenie Zony i tym samym uchronienie przed nią ludzkości, toteż zajmują się głównie niszczeniem siedlisk mutantów, zabijaniem Bandytów i szukaniem artefaktów, które przekazują naukowcom w zamian za sprzęt.

Encyklopedia z gry: „Organizacja paramilitarna znana z dyscypliny – jej członkowie postępują według ściśle określonego kodeksu. Członkowie >>Powinności<< jako jedyni nie sprzedają unikatowych przedmiotów z Zony ludziom z zewnątrz. Podobno wszelkie artefakty znalezione przez grupę zostają przekazane naukowcom. Członkowie >>Powinności<< za swój podstawowy obowiązek uważają ochronę świata zewnętrznego przed niebezpieczeństwami Zony. Większość przeprowadzanych przez nich akcji dotyczy eksterminacji potworów, stąd też ich wypady często oszczędzają stalkerom poważnych kłopotów. Frakcja ta od dawna prowadzi wojnę z >>Wolnością<<”.

Monolit

Kombinezon: Kombinezon Monolitu, Egzoszkielet (tylko NPC), Kombinezon Naukowy Monolitu (tylko NPC),)
Broń: Fora-12, Kora-919, Viper 5, Obokan, AKM 74/2, AKM-74/2U, Karabin Szturmowy VLA, TRs-301, GP 37, SWDm-2, SWUmk-2, Karabin Gaussa, RPG-7U, FT-200M, Tunder S14, UDP Compact, Walker P9m, Sgi-5k

Fanatyczne ugrupowanie którego członkowie wierzą w moc Monolitu – znajdującego się w Centrum Zony kryształu, będącego źródłem powstania Strefy. Głównym celem członków frakcji jest ochrona ścieżek prowadzących do Elektrowni oraz ciągłe próby przebicia się na południe, celem zagarnięcia większego terytorium.

Encyklopedia z gry: „W tej grupie można zauważyć wiele cech sekty religijnej. Jej członkowie wierzą w istnienie jakiegoś złożonego kryształu z kosmosu, Monolitu, znajdującego się gdzieś w centrum Zony. Większość stalkerów traktuje członków Monolitu z pogardą i uważa ich za szaleńców. Od swego powstania grupa ta usiłuje zapobiec wszelkim próbom dotarcia do centrum Zony, by chronić Monolit przed innymi stalkerami. Jeśli wierzyć plotkom, mają dużą bazę w głębi Zony, ale jej dokładna lokalizacja znana jest jedynie członkom frakcji”.

Najemnicy

Kombinezon: Kombinezon Najemnika, Kombinezon SEVA, Egzoszkielet
Broń: Kora-919, Viper 5, Chaser 13, SPSA-14, AKM 74/2, GP 37, IL 86, TRs-301, Sgi-5k, FT-200M, SIP-t M200, UDP Compact, Martha

Prywatne organizacje wynajmowane głównie przez zewnętrzne podmioty do działań na terenie Strefy Wykluczenia. Zwykle szukają informacji lub konkretnych artefaktów. Większość jest świetnie wyszkolona i bez problemu wykonuje nawet najtrudniejsze zadania. Z drugiej strony słabo znają specyfikę życia w Zonie; często umierają w sytuacjach, z których obronną ręką wyszedłby nawet początkujący stalker. Podobno w ich szeregach można spotkać również przedstawicieli sił specjalnych krajów całego świata. Zrzeszeni prawdopodobnie w tym samym Syndykacie, jednak nic na jego temat nie wiadomo.

Encyklopedia z gry: „Najtajniejsza i najbardziej tajemnicza frakcja w Zonie – niektórzy nie wierzą nawet w jej istnienie. Są tacy, co regularnie korzystają z usług najemników, prawdziwych profesjonalistów, którzy szybko radzą sobie z każdym stalkerem, a nawet z większą grupą przeciwników. Ich usługi nie są tanie – najemnicy żądają bajońskich sum lub artefaktów. Lokalizacja ich bazy pozostaje nieznana, co wskazuje na to, że znajduje się ona w głębi Zony”.

Stalkerzy

Kombinezon: Kombinezon Stalkera, Skórzana Kurtka, Kombinezon SEVA, Egzoszkielet
Broń: każda

Niezrzeszeni w żadnym ugrupowaniu działają na własny rachunek i zmierzają do sobie tylko znanego celu; dla jednych jest to chęć wzbogacenia się, dla innych przeżycia przygody, odkrywania, rozpoczęcia nowego życia czy po prostu sposób na ucieczkę od problemów z Wielkiej Ziemi. Część z nich po pewnym czasie decyduje się na dołączenie do Wolności lub Powinności, inni – szczególnie na południu Zony – tworzą kilkuosobowe oddziały i wspólnie szukają okazji do zarobku.

Encyklopedia z gry: „Stalkerzy, którzy samotnie przemierzają Zonę. Większość z nich wybiera taką drogę, gdyż przynależność do grupy zabiera cenny czas i część zdobyczy. Są też tacy, którzy po prostu wolą samotność i niezależność”.

Wolność

Kombinezon: Powiew Wolności, Strażnik Wolności, Egzoszkielet (tylko NPC), Kombinezon SEVA
Broń: GP 37, SWUmk2, SWDm-2, SGI-5k, Viper 5, Walker P9m, Martha, Chaser 13, IL 86, AKM 74/2, TRs-301, UDP Compact, SIP-t M200

Anarchistyczne ugrupowanie, które nie uznaje żadnych autorytetów, a samą Zonę traktuje jak dobro całej planety, nie zło konieczne, stąd jego głównym celem jest jej obrona oraz wnikliwe badanie, celem zrozumienia mechanizmów nią rządzących. Frakcja nie posiada hierarchii jako takiej, choć w czasie, w jakim rozgrywa się fabuła Cienia Czarnobyla Wolność stała się organizacją paramilitarną, walczącą aktywnie z Powinnością.

Encyklopedia z gry„Anarchiści i śmiałkowie, którzy – jak sami twierdzą – walczą o swobodny dostęp do Zony, w zawiązku z czym są w nieustannym konflikcie z wojskowymi stalkerami i >>Powinnością<<. Ci tak zwani bojownicy o wolność chcą się podzielić z resztą świata wiedzą o Zonie i znieść monopol państwa na sekrety i cuda Zony”.

Ekolodzy (Naukowcy)

Kombinezon: SSP-99 Ekolog, SSP-99M, Kombinezon SEVA
Broń: IL 86, Walker P9m

Niedługo po drugiej katastrofie na teren Zony wysłani zostali czołowi naukowcy, celem badania zjawisk zachodzących na jej terytorium. Pracują i mieszkają w mobilnych, szczelnych laboratoriach. Często korzystają z usług stalkerów w kwestii dostarczania próbek do analizy, czy zdobywania konkretnych artefaktów.

Encyklopedia z gry„Laboratorium polowe przypomina niewielki, opancerzony bunkier z miniaturowymi oknami z przydymionego szkła. Laboratorium może wytrzymać wiele uszkodzeń, a dzięki niezawodnej aparaturze podtrzymującej funkcje życiowe, potrafi samodzielnie działać przez kilka miesięcy. Bunkier jest dostarczany do Zony przez helikopter transportowy. Pracownicy laboratorium nie wpuszczają obcych dalej niż do zewnętrznej komory powietrznej, więc żaden stalker nigdy nie był wewnątrz”.

Zombi

Kombinezon: dowolny
Broń: każda

Właściwie nie jest to formalnie ugrupowanie, gdyż jego członkowie nie nawiązują ze sobą w żaden sposób kontaktu. Nie są też mutantami. Zzzombifikowanym stalkerem może stać się każdy, kto podejdzie za blisko Mózgozwęglacza lub padnie atakiem Kontrolera. Z reguły włóczą się bez celu po Zonie, atakując wszystko co się rusza. Z jakiegoś powodu nie strzelają do siebie wzajemnie, pozostają też neutralni w stosunku do przedstawicieli Monolitu.

Encyklopedia z gry„Biedaczyska poddane długotrwałemu promieniowaniu w okolicy Jantaru i w kilku innych sektorach. Nieostrożni stalkerzy, którzy oszaleli i zmienili się w chodzące trupy. Wiele takich stworzeń wałęsa się po Zonie, a niektóre docierają aż do granicy. Nie można im w żaden sposób pomóc, gdyż proces ten jest nieodwracalny. Uzombifikowani stalkerzy mogą używać broni, ale są tępi i mamroczą do siebie bezsensowne, urwane zdania. Stopniowo tracą wszelkie umiejętności i zamieniają się w zombi. Zazwyczaj są bardzo agresywni i w dużych grupach mogą stanowić poważne zagrożenie.”

Podziel się!