Przeciętny stalker sporo strzela – do mutantów, do panoszących się po niemalże całej Zonie Bandytów, a czasami nawet do halucynacji, jeśli zbliży się zbytnio w okolice Mózgozwęglacza. Mimo tego przebywanie tutaj to nie tylko walka, ale również – w ograniczonym stopniu – zarządzanie ekwipunkiem i wykorzystywanie przedmiotów które w nim mamy.
Zacznijmy od podstaw. Po otworzeniu plecaka ukazuje się okno, w którym kolejno wyróżnimy:
1. Pierwszy slot na broń, w którym można umieścić tylko broń krótką.
2. Drugi slot na broń, do którego włożysz karabin, strzelbę, granatnik, itd. Słowem – broń podstawową.
3. Pas, na którym zawieszamy artefakty; zawiera 5 slotów.
4. Zawartość plecaka. Ilość slotów jest właściwie nieograniczona, w przeciwieństwie do wagi.
5. Opis i statystyki aktualnie oglądanego przedmiotu.
6. Zdrowie, wytrzymałość pancerza i poziom napromieniowania. Dwa pierwsze słupki powinny być jak najwyższe, a ten trzeci… cóż – najlepiej, jeśli pozostaje niewidoczny.
7. Stan naszego portfela.
8. Parametry używanego kombinezonu.
To, ile przedmiotów możemy unieść, uzależnione jest od maksymalnego ciężaru, jaki może przenieść Naznaczony. Tę wartość można zmienić, korzystając z dwóch dostępnych w grze kombinezonów, zwiększających udźwig bohatera.
Oprócz tego co można zobaczyć, Naznaczony ma ze sobą kilka przedmiotów, które nie mają jako takiego miejsca w ekwipunku, ale nigdy się z nimi nie rozstajemy.
Pierwsza sekcja, z której będziesz korzystać najczęściej. Po lewej stronie znajduje się lista aktualnych zadań (z możliwością przełączenia na zrealizowane i niewykonane), a po prawej ich lokalizacja na mapie (z możliwością przełączenia na dłuższy opis konkretnego zlecenia).
Dokładna mapa Strefy Wykluczenia – zarówno globalna, jak i podzielona na konkretne lokacje, jednak z wyłączeniem podziemnych. Przyciski widoczne w jej lewym dolnym rogu pozwalają na skalowanie oraz centrowanie na naszej pozycji.
Naznaczony prowadzi dziennik z przemyśleniami – kolejne wpisy będą pojawiać się tutaj, ilekroć wykonamy jakieś ważne zadanie fabularne. Drugą zakładką jest historia ostatnio prowadzonych rozmów.
PDA wyszukuje i identyfikuje stalkerów w obszarze około 50 metrów. Dzięki niej dowiemy się kto przebywa najbliżej nas; we wczesnych wersjach gry istniała możliwość komunikacji za pomocą tej sekcji.
Wyświetla aktualny ranking wszystkich stalkerów w Zonie.
Tutaj znajdziesz statystyki Naznaczonego, biorące pod uwagę ilość zabitych mutantów, stalkerów i wykonanych zadań.
Baza wiedzy o świecie gry – poczytacie tutaj o anomaliach, artefaktach, frakcjach, lokacjach i wszystkim, co napotkacie na swojej drodze. We wcześniejszych wersjach informacji było więcej – prócz tych, które znalazły się w premierowej wersji, mogliśmy tu poczytać o broni, jedzeniu i innych aspektach rozgrywki.
Stalker głodny, to stalker – prędzej czy później – martwy. System odżywiania w Cieniu Czarnobyla nie jest przesadnie rozbudowany, a do zaspokojenia apetytu Naznaczonego wystarczy nosić ze sobą kilka konserw, niemniej ignorowanie łaknienia prowadzi ostatecznie do śmierci. Ponadto część jedzenia przywraca niewielką ilość zdrowia.
Nawet najlepsi wiedzą, że prędzej czy później przyjdzie im oberwać; czy to od przebiegłego mutanta, czyhającego w pobliskich zaroślach, czy podczas strzelaniny lub nawet zabłąkanej kuli. W Cieniu Czarnobyla system otrzymywania obrażeń nie jest przesadnie skomplikowany i postrzały wyleczymy dokładnie tymi samymi środkami, co obrażenia od anomalii. Posłużą nam do tego: