Ogłoszenia:

Ekwipunek

wstęp

Przeciętny stalker sporo strzela – do mutantów, do panoszących się po niemalże całej Zonie Bandytów, a czasami nawet do halucynacji, jeśli zbliży się zbytnio w okolice Mózgozwęglacza. Mimo tego przebywanie tutaj to nie tylko walka, ale również – w ograniczonym stopniu – zarządzanie ekwipunkiem i wykorzystywanie przedmiotów które w nim mamy.

Zacznijmy od podstaw. Po otworzeniu plecaka ukazuje się okno, w którym kolejno wyróżnimy:

1. Pierwszy slot na broń, w którym można umieścić tylko broń krótką.

2. Drugi slot na broń, do którego włożysz karabin, strzelbę, granatnik, itd. Słowem – broń podstawową.

3. Pas, na którym zawieszamy artefakty; zawiera 5 slotów.

4. Zawartość plecaka. Ilość slotów jest właściwie nieograniczona, w przeciwieństwie do wagi.

5. Opis i statystyki aktualnie oglądanego przedmiotu.

6. Zdrowie, wytrzymałość pancerza i poziom napromieniowania. Dwa pierwsze słupki powinny być jak najwyższe, a ten trzeci… cóż – najlepiej, jeśli pozostaje niewidoczny.

7. Stan naszego portfela.

8. Parametry używanego kombinezonu.

To, ile przedmiotów możemy unieść, uzależnione jest od maksymalnego ciężaru, jaki może przenieść Naznaczony. Tę wartość można zmienić, korzystając z dwóch dostępnych w grze kombinezonów, zwiększających udźwig bohatera.

przedmioty

Oprócz tego co można zobaczyć, Naznaczony ma ze sobą kilka przedmiotów, które nie mają jako takiego miejsca w ekwipunku, ale nigdy się z nimi nie rozstajemy.

ŚRUBA

Największy przyjaciel każdego stalkera. Służy przede wszystkim do sprawdzania terenu oraz rozładowywania anomalii. Ich zapas nigdy się nie kończy i mamy je ze sobą już na starcie. Pomysł zaczerpnięty z filmu „Stalker” Tarkowskiego jednak z tą różnicą, że tamtejsze śruby były na żyłce, by można je było wykorzystać ponownie.

Lornetka

Pozwala wstępnie zaplanować drogę, a także wypatrywać niebezpieczeństw. W zamkniętych pomieszczeniach bezużyteczna, za to na otwartym terenie nieoceniona. Posiada wbudowany moduł rozpoznawania żywych organizmów w jej zasięgu oraz identyfikacji ich, dzięki czemu z łatwością zbadamy teren przed akcją. Nie można jej sprzedać i mamy ją na wyposażeniu od początku przygody. Podobnie jak kilka innych przedmiotów miała własny slot w ekwipunku, jednak w procesie produkcyjnym został usunięty.

Latarka

Aby pozostawić ręce wolne, stalkerzy wykorzystują latarki czołowe o stosunkowo mocnym świetle. Posiadamy ją już na starcie i nie musimy martwić się o rozładowanie akumulatorów. Nie sprzedamy jej ani nie zdobędziemy lepszej – cieszmy się więc z tego, co mamy.

Nóż

Jedyna broń biała dostępna w grze, wzorowana na amerykańskim bagnecie M9. Stalkerzy używają jej sporadycznie w trakcie walki, choć do rozbijania drewnianych skrzynek, a czasami cichej eliminacji wrogów nadaje się w sam raz. Dostajemy go praktycznie na początku gry.

elektronika

PDA

Z angielskiego Personal Digital Assistant. Miniaturowe centrum dowodzenia każdego stalkera; bez niego egzystencja w Strefie byłaby albo bardzo utrudniona, albo wręcz niemożliwa. Jest tu wszystko to, czego możesz potrzebować na szlaku. Posiada 7 zakładek:

Zadania

Pierwsza sekcja, z której będziesz korzystać najczęściej. Po lewej stronie znajduje się lista aktualnych zadań (z możliwością przełączenia na zrealizowane i niewykonane), a po prawej ich lokalizacja na mapie (z możliwością przełączenia na dłuższy opis konkretnego zlecenia).

Mapa

Dokładna mapa Strefy Wykluczenia – zarówno globalna, jak i podzielona na konkretne lokacje, jednak z wyłączeniem podziemnych. Przyciski widoczne w jej lewym dolnym rogu pozwalają na skalowanie oraz centrowanie na naszej pozycji.

Notatki

Naznaczony prowadzi dziennik z przemyśleniami – kolejne wpisy będą pojawiać się tutaj, ilekroć wykonamy jakieś ważne zadanie fabularne. Drugą zakładką jest historia ostatnio prowadzonych rozmów.

Kontakty

PDA wyszukuje i identyfikuje stalkerów w obszarze około 50 metrów. Dzięki niej dowiemy się kto przebywa najbliżej nas; we wczesnych wersjach gry istniała możliwość komunikacji za pomocą tej sekcji.

Ranking

Wyświetla aktualny ranking wszystkich stalkerów w Zonie.

Postęp

Tutaj znajdziesz statystyki Naznaczonego, biorące pod uwagę ilość zabitych mutantów, stalkerów i wykonanych zadań.

Encyklopedia

Baza wiedzy o świecie gry – poczytacie tutaj o anomaliach, artefaktach, frakcjach, lokacjach i wszystkim, co napotkacie na swojej drodze. We wcześniejszych wersjach informacji było więcej – prócz tych, które znalazły się w premierowej wersji, mogliśmy tu poczytać o broni, jedzeniu i innych aspektach rozgrywki.

Detektor anomalii

Kolejne urządzenie, którego nie widać, ale działa nieustannie, sygnalizując dźwiękiem bliskość anomalii. Warto się w niego wsłuchiwać. We wczesnych wersjach gry istniały różne wersje detektorów.

Licznik Geigera

Dostarcza danych o radioaktywności obszaru, na którym aktualnie się znajdujesz. Bez niego przebywanie w Strefie byłoby właściwie niemożliwe, bo już na Kordonie zdarzają się tereny napromieniowane tak mocno, że przebywanie w nich zabija w kilka sekund.

jedzenie

Stalker głodny, to stalker – prędzej czy później – martwy. System odżywiania w Cieniu Czarnobyla nie jest przesadnie rozbudowany, a do zaspokojenia apetytu Naznaczonego wystarczy nosić ze sobą kilka konserw, niemniej ignorowanie łaknienia prowadzi ostatecznie do śmierci. Ponadto część jedzenia przywraca niewielką ilość zdrowia.

Chleb

Nie jest jasne, kto jest na tyle inteligentny lub szalony, by podejmować się pieczenia chleba w warunkach panujących w Zonie. Tak czy inaczej większość bochenków wygląda podejrzanie świeżo i żaden z raczących się nim stalkerów nie zgłaszał nigdy problemów żołądkowych. Smaczny, pożywny i niedrogi. Przywraca niewielką ilość zdrowia.

Napój energetyzujący

Jeśli biegniesz przez trudny teren, a na ogonie siedzi Ci stado mutantów, warto sięgnąć po tę niepozorną puszkę. Może nie dodaje skrzydeł, ale porządny kop energii sprawi, że uda Ci się uciec. Pozwala odzyskać wytrzymałość.

Dietetyczna kiełbasa

Suszona, dietetyczna i niekoniecznie o smaku takim, jaki sobie wyobrażasz. Tworzona z mieszanki
mielonego mięsa drobiowego oraz soi. Plus to niska cena i fakt, że na krótką chwilę potrafi wypełnić żołądek po brzegi. Przywraca niewielką ilość zdrowia.

Konserwa „Rozkosz Turysty”

Nikt nie wie skąd się wzięły, ale najbardziej prawdopodobna jest teoria o wykradzeniu całego transportu tych puszek z magazynu wojskowego. Data ważności już dawno upłynęła, ale dla większości stalkerów nie ma to żadnego znaczenia. Przywraca niewielką ilość zdrowia.

Wódka Zew Prypeci

Wódka

Powszechny napitek większości stalkerów. Zawartość alkoholu – od 30 do nawet 70%! Mocna rzecz, ale raczej do spożycia w obozowisku, niż podczas trudnego wypadu; pogorszona widoczność i drgające dłonie nie sprzyjają przeżyciu w Zonie. Obniża poziom napromieniowania organizmu.

leki

Nawet najlepsi wiedzą, że prędzej czy później przyjdzie im oberwać; czy to od przebiegłego mutanta, czyhającego w pobliskich zaroślach, czy podczas strzelaniny lub nawet zabłąkanej kuli. W Cieniu Czarnobyla system otrzymywania obrażeń nie jest przesadnie skomplikowany i postrzały wyleczymy dokładnie tymi samymi środkami, co obrażenia od anomalii. Posłużą nam do tego:

Bandaż

Najprostszy i najłatwiej dostępny środek leczący, przywracający niewielką część zdrowia i pozwalający zatamować krwawienie.

Apteczka

Droższy zestaw medyczny, pozwalający wylizać się z większości powierzchownych ran, jak i podreperować poziom zdrowia.

Apteczka wojskowa

Oprócz wyleczenia bardziej dotkliwych ran niż podstawowy zestaw pierwszej pomocy, pomoże nam zatamować krwawienie i w niewielkim stopniu zniwelować promieniowanie.

Apteczka naukowców

Leczy nawet najcięższe rany i doskonale odprowadza wszelkie promieniotwórcze izotopy. Droga, ale podczas wypadów bliżej Centrum Zony – nieoceniona.

Antyrad (leki przeciwpromienne)

Zestaw substancji w szybki sposób odprowadzających promieniowanie z organizmu. Działa zdecydowanie lepiej niż wódka, jednak wzmaga apetyt oraz zwiększa zmęczenie.

Podziel się!