Ogłoszenia:

Artefakty

wstęp

Od początku powstania Strefy Anomalnej, świat nauki nie wydał jednolitego oświadczenia w sprawie powodów powstawania artefaktów. Obserwacje wykazały, że do ich powstania potrzebne są materiały różnej (organicznej i nieorganicznej) natury, często najprostsze, takie jak piasek, trawa, fragmenty metalu, tkanki żywych stworzeń, itd.

Nie do końca wiadomo jak je traktować; są albo odpadami, albo owocami samej Zony. Według stalkerskich legend niektóre są z kolei „przefiltrowanymi” przez Strefę szczątkami martwych ludzi i mutantów, co miałoby wyjaśniać pochodzenie takich artefaktów jak Kamienna Krew, Kotlet czy Dusza.

Niezależnie od tego faktem jest, że każdy z nich posiada szereg odmiennych właściwości, mogących pomóc lub zaszkodzić temu, kto odważy się z nich korzystać. Są świetnym źródłem zarobku i ich istnienie powołało do życia zupełnie nową gałąź handlu – odkupią je naukowcy i większość frakcji operujących w Zonie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by spróbować wywieźć co droższe sztuki za Perymetr i tam szukać kupca. Wielka Ziemia pęka w szwach od śmiertelnie chorych, zdesperowanych czy po prostu znudzonych bogaczy, gotowych zapłacić za egzotyczną błyskotkę. Prawie każdy, kto był w stanie spieniężyć artefakty poza Strefą, wychodził na tym wspaniale. Nic więc dziwnego, że większość przybywających do Zony stalkerów kieruje się tutaj właśnie w tym celu.

ZNAJDOWANIE

W Cieniu Czarnobyla o artefakty w pewnym momencie gry można się właściwie potknąć. Oczywiście najczęściej spotykać będziemy te najtańsze i mniej przydatne, ale im dalej w głąb Zony, tym znaleziska będą lepsze. Do wyszukiwania ich nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt. Dzięki błyszczącej poświacie widać je już z daleka, a jeśli będziecie chcieli zapolować z bezpiecznej odległości, przydatna okaże się lornetka.

UŻYWANIE

Oczywiście sprzedaż to nie jedyna forma wykorzystania artefaktu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by po zapoznaniu się z jego właściwościami zawiesić go na pasie – w ten sposób aktywują się premie (lub kary) do statystyk postaci. Nabrawszy doświadczenia, z łatwością będziecie dobrać kilka zestawów, które pomogą Wam przetrwać każdą sytuację.

Właściwości

Dla kogoś, kto zawitał do Zony po raz pierwszy sposób, w jaki oznaczono parametry poszczególnych artefaktów może być w pierwszej chwili niezrozumiały. Kamienny Kwiat obniża wartość „promieniowanie” o 5%, a Meduza podnosi +5. Obydwie wartości są właściwościami negatywnymi. Kamienny Kwiat obniża odporność Naznaczonego o 5%, a więc o taką wartość gorsza będzie jego tolerancja na strefy o podwyższonej radioaktywności. Wartość Meduzy, nie wyrażona w procentach oznacza, że artefakt sam w sobie jest promieniotwórczy i korzystając z niego, będziemy się powoli zatruwać. Inny przykład to Kolec. Obniża promieniowanie (odprowadza to, które już przyjęliśmy, działając jak powolny Antyrad), ale zwiększa krwawienie o 100% – nie oznacza to, że zaczniemy się wykrwawiać od samego używania go a to, że rany jakie otrzymamy będą się jątrzyć, więc trudniej będzie zatamować kolejny krwotok.

Bateria

Jeden z najrzadszych artefaktów, jakie spotkamy w trakcie gry. Błyszcząca konstrukcja skrywa sześć poziomych płyt, oddalonych od siebie w tej samej odległości, poruszających się od środka artefaktu do jego obrzeży i z powrotem. W jednym z dokumentów projektowych opisany jest po prostu jako „potężne źródło energii”.

Encyklopedia z gry: „Pochodzenie tego artefaktu owiane jest naukową tajemnicą. Rzecz jasna częściowo został stworzony przez elementy dielektryczne, lecz nauka nie zna warunków, w jakich powstał”.

Ciekawostki: jest jednym z 6 artefaktów w grze, które posiadają tylko pozytywne właściwości.

Blask Księżyca

Nieczęsto spotykany produkt anomalii elektrycznych. Wygląda jak półprzezroczysta kula o świetlistym rdzeniu, w środku której zachodzą niewielkie wyładowania. Im bliżej brzegu, tym jego kolor staje się ciemniejszy.

Encyklopedia z gry: „Przykład zwyrodnienia anomalii >>Elektro<<. Wydaje się, że ten piękny, okrągły przedmiot powstaje, gdy anomalia ulega wpływom termicznym. Drogi artefakt”.

Ciekawostki: profesor Sacharow prowadzi badania nad energetyką, do których potrzebuje tego artefaktu.

„Rozpaczliwie poszukujemy nowych materiałów, żeby kontynuować badania z zakresu energetyki. Widzisz, nauczyliśmy się wytwarzać energię z pomocą artefaktów. Normalnie nie możemy liczyć na zbyt wysoką wydajność, ale dzięki >>Blaskowi Księżyca<< osiągamy o wiele lepsze wyniki. Przynieś nam próbkę takiego artefaktu do eksperymentów”.

Wszystkie gry z serii korzystają z tego samego modelu i tekstury, ale wygląda to w każdej inaczej.

Błona

Nauka do tej pory nie ma żadnej przekonującej teorii co do genezy tego artefaktu, choć jednocześnie jest pierwszym (i jak na razie jedynym), którego udało się stworzyć w warunkach laboratoryjnych. Z wyglądu przypomina film fotograficzny w jasnozielonym kolorze.

Encyklopedia z gry: „Ten artefakt jest wyjątkowo rzadko spotykany i wielu naukowców nie jest w stanie pojąć, że coś takiego może istnieć w środowisku naturalnym. Wydziela kwasowe składniki chemiczne”.

Błysk

Widywany głównie w polach zwiększonej aktywności elektromagnetycznej. Niezbyt rzadki, ale nie tak częsty jak niektóre artefakty. Podobno niektórzy stalkerzy potrafią wykorzystywać go jak „małą
elektrownię” do zasilania instalacji elektrycznych. Odłamki Błysku używane są w kasetach do Karabinu Gaussa. Noszony na pasie, zapewnia premię do wytrzymałości, kosztem zmniejszenia odporności na elektryczność.

Encyklopedia z gry: „>>Elektro<< czasem tworzy ten artefakt. Stalkerzy chętnie go używają ze względu na jego zalety. Niezła cena i ładny wygląd sprawiają, że jest on gratką dla kolekcjonerów.”

Dusza

Rzadki i cenny; według plotek był kiedyś żywą istotą, ale nauka jak do tej pory nie potwierdziła tej teorii. Posiada unikatową barwę – od ciemnobrązowej i szarej na krawędziach, po różowo-pomarańczową w środku. Emituje blade, żółte światło.

Encyklopedia z gry: „Bardzo rzadko spotykany artefakt znajdowany w okolicy >>Karuzeli<<. Niewielu udaje się go odnaleźć, niewielu również miało okazję go zobaczyć. Ma piękny kształt i równie piękną cenę”.

Ciekawostki: używa tego samego modelu co Kamienna Krew i Kotlet.

Grawi

Powszechnie spotykany artefakt grawitacyjny. Błyszczy delikatnym, brązowym blaskiem; niektórzy rzemieślnicy są w stanie używać jego fragmentów do ulepszania parametrów broni.

Encyklopedia z gry: „Można go znaleźć niedaleko anomalii takich jak >>Wir<< lub w rękach innego stalkera. Gdy masz go przy sobie, cześć promieniowania zbiera się w ciele, natomiast reszta rozchodzi się promieniście z daleka od ciała. Wartościowy”.

Ciekawostki: używa tego samego modelu co Złota Rybka i Skrętak.

Gwiazda Wieczorna

Piękny, świecący różnokolorowym światłem artefakt. Składa się głównie z misternie wygiętych części roślin i innej materii organicznej. Niejednorodny kolor – od bladoczarnego, przez żółty aż do pomarańczowego u podstawy.

Encyklopedia z gry: „Ten wspaniały artefakt powstaje w „Trampolinie”. Żeby go używać, trzeba zneutralizować śmiertelną dawkę promieniowania. Drogi i rzadki – szczególnie interesujący dla ekspedycji naukowych i innych rodzajów działalności badawczej w Zonie”.

Ciekawostki: korzysta z tego samego modelu co Meduza.

Barman szuka artefaktu na zlecenie naukowców powiązanych z wojskiem.

„Potrzebuję >>gwiazdy wieczornej<<. Przykro mi to mówić, ale nie spełnia życzeń – wiem to z autopsji – może natomiast przynieść sporo kasy. Naukowcy dużo za to wybulą. Podobno robią z tego jakiś wojskowy sprzęt… Czujesz się na siłach?”

Jeżowiec

Produkt anomalii Spalony Puch. Na pierwszy rzut oka wygląda jak ewolucja Kolca i Kryształowego Kolca, choć naukowo nie zostało to oficjalnie potwierdzone. Podobnie jak one, wygląda jak sferyczny obiekt otoczony ostrymi kolcami.

Encyklopedia z gry: „Anomalia >>Spalony Puch<< bardzo rzadko tworzy ten artefakt. Dzięki niemu rośnie ciśnienie krwi, a organizm pozbywa się dużej ilości czerwonych krwinek. Razem z nimi opuszcza ciało zgromadzone w nim promieniowanie. W swym głównym dziele, >>Jonizacja i polaryzacja składników rzadkich artefaktów<<, Sacharow stwierdza, że skład tego artefaktu ma pewną graniczną stateczność i że w ciągu najbliższych dziesięciu lat nie będzie możliwe stworzenie go w warunkach laboratoryjnych.”

Ciekawostki: używa tego samego modelu co Kulebiak.

Kamienna Krew

Dość powszechnie spotykana błyskotka o charakterze grawitacyjnym. Ma nierównomierny, czerwony kolor oraz emituje bladożółty blask. Możliwe, że jest dokładnie tym, co sugeruje nazwa – skamieniałą krwią stalkera zranionego przez anomalię.

Encyklopedia z gry: „Artefakt stworzony w >>Karuzeli<<. Dosyć brzydki, czerwonawy przedmiot powstały ze zgniecionych, dziwnie poskręcanych, spolimeryzowanych części roślin, ziemi i kości. Dosyć powszechny i niezbyt skuteczny”.

Ciekawostki: używa tego samego modelu co Dusza oraz Kotlet.

W buildach z lat 2005-2006 Kamienna Krew leżała w anomalii nieopodal wioski nowicjuszy – mieliśmy przynieść artefakt do Sidorowicza, który w ten sposób sprawdzał umiejętności Naznaczonego. Zadanie ostatecznie zostało wycięte, ale wiadomości od handlarza pozostały.

Kamienny Kwiat

Jajowaty twór, zwieńczony złotawą kopułą, u dołu wypełniony plecionką z nieokreślonych stopów metali. Niektórzy stalkerzy twierdzą, że ma w sobie coś kojącego, choć nie wykazuje właściwości uspokajających. Roztacza delikatny, żółty blask.

Encyklopedia z gry: „Artefakt stworzony w >>Trampolinie<<. Można go znaleźć jedynie na kilku obszarach w Zonie. Dzięki fragmentom metali można na nim zaobserwować piękną grę świateł. Przyglądanie się temu artefaktowi w nocy, przy ognisku, bardzo uspokaja”.

Ciekawostki: używa tego samego modelu co Meduza i Gwiazda Wieczorna.

Kolec

Błyskotka pochodzenia najprawdopodobniej roślinnego, występująca w miarę często. Ma kształt nieregularnej kuli, najeżonej kilkoma cierniami.

Encyklopedia z gry: „Efekt interakcji pomiędzy anomalią >>Spalony Puch<< i ciałem nieostrożnego stalkera. >>Kolec<< bez względu na okoliczności kłuje ciało osoby, która go posiada. Jednak pomaga oczyścić jej organizm z radionuklidów. Dosyć powszechny i tani”.

Korale Mamy

Dziwaczny twór, widywany tylko w niewielkiej odległości od Spalacza. Wyglądem przypomina fragment DNA, ozdobiony nieokreślonymi koralikami. Błyszczy na delikatny, żółto-pomarańczowy kolor.

Encyklopedia z gry: „Wspaniały artefakt. Chroń go – jest tak wartościowy dlatego, że nie ma żadnych skutków ubocznych. Naukowcy nie mogą wymyślić, jak go stworzyć w warunkach laboratoryjnych”.

Kotlet

Podobno pierwszy stalker który go znalazł stwierdził, że wygląda jak „kawałek mięsa”, stąd to osobliwe określenie. Inna sprawa, że prawdopodobnie składa się z kawałków martwych ludzi…

Encyklopedia z gry: „Tworzony przez >>Karuzelę<<. Powoduje przyśpieszony wzrost komórek, lecz nowo powstałe komórki są o wiele wrażliwsze na skutki oddziaływania uranu. Artefaktu tego nie znajduje się zbyt często, ale też trudno go nazwać rzadkim”.

Ciekawostki: w buildach ma identyczny opis jak Kamienna Krew. Być może kiedyś były jednym artefaktem.

Korzysta z tego samego modelu co Kamienna Krew i Dusza.

Kropelki

Niebiesko-zielona błyskotka z pękniętą powierzchnią w kształcie – jak sama nazwa wskazuje – kropli.

Encyklopedia z gry: „Artefakt stworzony w >>Spalaczu<< przy bardzo wysokiej temperaturze. Z zewnątrz wygląda jak łza, ma błyszczącą, popękaną powierzchnię”.

Ciekawostki: jedyny artefakt z nazwą w liczbie mnogiej.

Jego prototypem są prawdopodobnie Czarne Krople.

Kryształ

Raczej rzadki artefakt o charakterze termicznym, powstały najprawdopodobniej z odpadów szklanych i metalowych. U podstawy bordowy, a na górze – niebiesko-biały.

Encyklopedia z gry: „Powstaje, gdy do >>Spalacza<< wpadają metale ciężkie. Idealnie usuwa promieniowanie. Bardzo ceniony przez stalkerów i ciężki do znalezienia”.

Kryształowy Kolec

Artefakt pochodzenia roślinnego. Prawdopodobnie jest to odmiana (lub naturalna ewolucja) Kolca i podobnie jak on, wygląda jak sferyczny kształt otoczony kolcami.

Encyklopedia z gry: „Krystalizuje się w >>Spalonym Puchu<<. W naturalny sposób wysysa z organizmu promieniowanie – robi to przez uszy, zabierając również trochę krwi. Możliwe jest również krwawienie z innych otworów w ciele. Popularny i dosyć skuteczny, co jest przyczyną stabilnej ceny na rynku artefaktów”.

Kula Ognista

Rzecz wyjątkowo przydatna podczas dłuższych wypadów w głąb Zony. W chłodniejsze dni nieoceniona. Na pierwszy rzut oka przypomina kulę z zastygłej lawy. Ma niejednorodną, chropowatą powierzchnię i rzuca delikatne, czerwone światło.

Encyklopedia z gry: „Krystalizuje się w >>Spalaczu<<. Dobrze zwalcza radioaktywność, choć zwiększone zapotrzebowanie na energię męczy mięśnie i narządy ruchu. Długotrwały bieg nie wchodzi w grę. Artefakt emituje ciepło”.

Ciekawostki: po raz pierwszy pojawia się w buildzie 1865, a nie jak większość artefaktów – w 1902.

Sacharow proponuje nam niezły biznes -w zamian za Błonę, chce dostać Kulę Ognistą.

„Udało nam się stworzyć artefakt w warunkach laboratoryjnych! To przełom! Cały świat usłyszy o naszym sukcesie – Nobel na wyciągnięcie ręki! To właśnie ten wyjątkowy artefakt – >>błona<<. Jego główną zaletą jest to, że chroni przed oparzeniami chemicznymi. Chesz, żebym ci go dał w imieniu naukowców? Mam jednak prośbę – w zamian potrzebuję >>kuli ognistej>>, słyszałeś o takim artefakcie? Trzeba go zbadać ze względu na wyjątkowe właściwości termiczne jego powierzchni”.

Kulebiak

Drogi i ekstremalnie rzadki produkt anomalii Spalony Puch. Ma kulisty kształt, będący rdzeniem artefaktu, otoczony przez liczne jasnobrązowe igły. Prawdopodobnie pochodzenia roślinnego.

Encyklopedia z gry: „Gdy trzymasz w dłoniach tę tajemnicę Zony, czujesz, jak twoja skóra staje się twardsza i mniej wrażliwa. Ciągle można ją przestrzelić, ale o wiele trudniej ją przeciąć.”

Ciekawostki: korzysta z tego samego modelu co Jeżowiec.

Jest to jeden z sześciu artefaktów, które posiadają tylko pozytywne właściwości.

Meduza

Spotykany powszechnie na terenie całej Zony. Jajowaty kształt o ciemnobrązowej kopule.

Encyklopedia z gry: „Artefakt powstały w >>Trampolinie<<. Tworzy wokół posiadacza słabe pole ochronne, którego efektem ubocznym jest niewielkie promieniowanie. Dosyć powszechny i niewiele wart”.

Ciekawostki: Jedyny artefakt, który pozostał właściwie niezmienny w całym okresie produkcyjnym trylogii. Ikony w ekwipunku również zostały identyczne.

Prawdopodobnie jest jednym z wariantów nieużytego finalnie artefaktu Czarne Krople.

W Cieniu Czarnobyla Meduza jest radioaktywna, w pozostałych grach – wręcz przeciwnie.

Profesor Sacharow używa Meduzy do badania zjawiska teleportacji:

„Nasza ekipa badawcza jest na granicy odkrycia tajemnicy czasoprzestrzeni. Możliwość teleportacji nie jest już mrzonką! Wir to anomalia, która ściska przestrzeń, zamiast oddziaływać na obiekty siłą grawitacji, w co wierzą niektórzy z moich zramolałych kolegów naukowców, którzy siedzą w ciepłym ośrodku badawczym, przeżuwając kredę. Zaparują im okulary, jak się dowiedzą, do czego zdolna jest nauka, jeśli pracujesz w terenie! Proszę, zdobądź dla mnie >>meduzę<<”.

Mika

Jak większość artefaktów pochodzenia chemicznego, jest po prostu kleistą, gęstą substancją, jednak jakimś cudem zachowała kulisty kształt. Jeśli przyjrzymy się bliżej, dostrzeżemy 5-6 wgłębień i 3 większe, ciemniejsze otwory. Trudno go wypatrzeć, ale warto.

Encyklopedia z gry: „>>Galareta<< jest w stanie wytworzyć taki artefakt przy zaistnieniu kilku najrzadziej spotykanych, ekstremalnych warunków fizycznych. Powstaje wtedy na wpół przezroczysty, twardy przedmiot. To rzadki i drogi artefakt”.

Ciekawostki: z powodu błędu, w jednej z wersji Cienia Czarnobyla artefakt posiadał tylko negatywne właściwości.

Artefakt przypomina istniejące w rzeczywistości miki – grupę minerałów.

Muszla

Raczej rzadka błyskotka, której genezy należy dopatrywać się w anomaliach o elektrycznym charakterze, choć podobno widywana również w innych obszarach. Składa się z dwóch dysków połączonych śluzem, rozciągających się do granic możliwości, a następnie samoistnie składających.

Encyklopedia z gry: „Gdy ma się przy sobie ten artefakt, białko wolniej ulega uszkodzeniu. Innymi słowy, ciało ludzkie jest w stanie wytrzymać wyższe temperatury i doznaje mniejszych oparzeń. Artefakt jest bardzo drogi i rzadko spotykany”.

Ciekawostki: jest jednym z 6 artefaktów w Cieniu Czarnobyla, które posiadają tylko pozytywne właściwości.

Takie samo miano nosił artefakt w „Pikniku na Skraju Drogi” braci Strugackich.

W założeniach Muszla była słabszą wersją Sprężyny.

Skrętak

Dość powszechna błyskotka o charakterze grawitacyjnym. Na pierwszy rzut oka przypomina skałę, może kawałek bruku z dziwnymi naroślami na powierzchni. Ma nierównomierny kolor.

Encyklopedia z gry: „Znajdowany w anomalii zwanej >>Wirem<<. Gdy dotyka ciała, rozprzestrzenia radiację, która chroni ciało przed zadrapaniami lub ranami od broni. Nietrudno znaleźć ten artefakt, dlatego nie jest wiele wart”.

Ciekawostki: ma ten sam model co Grawi i Złota Rybka.

Sprężyna

Bardzo rzadki artefakt o nieokreślonym pochodzeniu. Wygląda jak dwa twarde krążki pokryte kleistą substancją. Możliwe, że śluzem o nieznanym składzie. Krążki nieustannie zbliżają się do siebie i oddalają. Po roku 2012 nie zanotowano żadnego przypadku znalezienia go.

Encyklopedia z gry: „Według niektórych badaczy-teoretyków ten artefakt to hybryda >>baterii<< i >>muszli<<”.

Ciekawostki: jest jednym z 6 artefaktów w Cieniu Czarnobyla, które posiadają tylko pozytywne właściwości.

W założeniach Sprężyna była po prostu wzmocnioną Muszlą.

Ślimak

Kulisty, prawie zupełnie przezroczysty obiekt o galaretowatej strukturze i lekko brązowawym zabarwieniu. Pod światło widać około 10 płytkich żłobień o eliptycznym kształcie.

Encyklopedia z gry: „Artefakt stworzony w >>Galarecie<<. Jego wady rekompensuje fakt, że poprawia krzepliwość krwi. Rzadko się go spotyka, więc można za niego sporo zarobić”.

Ciekawostki: w jednej z wersji gier sprzed pełnego spatchowania Ślimak posiadał tylko negatywne właściwości.

Śluz

Najprawdopodobniej jest to jakaś substancja chemiczna, poddana działaniu anomalii Galareta. Z racji przezroczystości łatwo go przegapić.

Encyklopedia z gry:To pewne, że artefakt ten jest tworzony przez anomalię zwaną >>Galaretą<<. Kiedy się go nosi przy sobie, rany mniej krwawią, choć ciało jego posiadacza staje się bardziej wrażliwe na różnego rodzaju oparzenia”.

Ciekawostki: w jednej z wersji Cienia Czarnobyla z powodu błędu artefakt posiadał tylko negatywne właściwości.

Warto zauważyć, że na ekranie ładowania Podziemi Agropromu widzimy Śluz, choć artefaktu nie da się tam znaleźć.

Świecidełko

Dość powszechny artefakt, który znajdziemy w anomaliach elektrycznych. Błyszczy ciemnoniebieskim, delikatnym blaskiem. Jeśli dobrze się przyjrzycie, dostrzeżecie mikroskopijne wyładowania w środku. Ma kulisty kształt i sześć otworów, w które chyba lepiej nie wkładać palców…

Encyklopedia z gry: „Znajdowany niedaleko anomalii typu >>Elektro<<. Dosyć powszechny i niedrogi. Mimo to badacze z Zony cenią go za jego właściwości”.

Ciekawostki: Świecidełko i Mika dzielą ten sam model, choć posiadają inne tekstury.

Złota Rybka

Dziwny twór, przypominający rybę lub – według niektórych – wątrobę. Na brzegach ma krwistoczerwony kolor, a a im bliżej środka, tym bardziej bladoniebieski. Jeśli dobrze się przyjrzycie, dostrzeżecie dwie ciemniejsze kropki przypominające oczy.

Encyklopedia z gry: „Artefakt stworzony w >>Wirze<<. Uaktywnia go ciepło ludzkiego ciała. Zdecyduj, co jest gorsze – promieniowanie czy rany zadane nożem i wybierz mniejsze zło. Oczywiście możesz również sprzedać artefakt i sporo zarobić”.

Ciekawostki: korzysta z tego samego modelu co Skrętak i Grawi.

Podziel się!