Ogłoszenia:

Anomalie

wstęp

Jak podaje Wikipedia, anomalia to po prostu „odchylenie od wartości typowej lub średniej”. I tak znajdziemy na przykład anomalie magnetyczne, będące terenem miejscowej różnicy od stałej wartości pola magnetycznego ziemi; anomalie termiczne, będące – analogicznie – odchyleniem temperatury regionu od ustalonej, występującej zwykle wartości. Z reguły są to większe obszary (prawie cała Azja), choć teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, by na dowolnym terenie na Ziemi w wyniku celowego działania lub nieszczęśliwego wypadku coś poszło nie tak…

Właściwie cała Zona jest anomalią. Gdy po drugiej katastrofie zaczęła się powoli stabilizować, nagromadzona energia została skumulowana niestabilnych punktach, wypaczających ogólnie przyjęte zasady fizyki, natury, a niekiedy nawet logiki. Wielu ciekawskich stalkerów zginęło, próbując poznać ich naturę, choć stosunkowo szybko nauczyli się, by nie wychodzić z obozu bez śrub – anomalie, w zależności od pory dnia czy pogody są widoczne raz lepiej, raz gorzej. Rzut zardzewiałą śrubą nie kosztuje wiele, a może uratować życie.

W czasie, gdy rozgrywa się akcja Cienia Czarnobyla właściwie wszystkie spotykane anomalie są śmiertelne; jedne zabijają od razu, inne dopiero po dłuższej chwili, ale przebywanie w nich nie jest zbyt dobrym pomysłem. Każdy chętny na poranny spacer po Kordonie powinien również wyposażyć się w specjalny detektor, reagujący na pole magnetyczne wytwarzane przez anomalne pola. Na szczęście mamy go na wyposażeniu już na starcie przygody.

By nie pogubić się w pełnej niebezpieczeństw codzienności Strefy Wykluczenia, przygotowaliśmy krótki, konkretny spis wszystkich anomalii, na jakie natknięcie się podczas wędrówki.

Rodzaje anomalii

W Cieniu Czarnobyla anomalie rzadko kiedy występują w większych skupiskach; z reguły są to nieruchome pola wytworzone po ostatniej dużej Emisji. Mimo tego wiedza na temat ich lokalizacji to nie wszystko – każda, w zależności od rodzaju, różni się efektem, jaki wywiera na naszą postać. Wyróżnić możemy anomalie:

TERMICZNE

Takie, których działanie opiera się na miejscowym wzroście temperatury otoczenia. Niekiedy wahania nie są duże, ale w obrębie dosłownie kilku metrów mogą sięgnąć nawet kilku tysięcy stopni Celsjusza. W zależności od mocy anomalii, przebywanie w nich kończy się albo dotkliwymi poparzeniami, albo natychmiastowym spaleniem.

Chemiczne

Ich natura nie została dokładnie opisana, głównie z powodu niemożności zebrania materiału do badań. Wszystkie anomalie chemiczne są silnie żrące, a długotrwałe przebywanie w ich otoczeniu może prowadzić do zatrucia. Co prawda istnieją kombinezony zapewniające w pewnym stopniu odporność, ale jest to zdecydowanie za mało, by wyjść z takiego wypadku bez szwanku. Najrozsądniej będzie je po prostu omijać.

Elektryczne

Wszystko, co dostanie się w obręb ich działania zostanie porażone prądem o zróżnicowanym natężeniu. Nawet najmniejsza aberracja tej natury może z powodzeniem zniszczyć większość elektroniki, jaką noszą przy sobie stalkerzy, a także poważnie uszkodzić resztę wyposażenia. Nie powstała skuteczna ochrona przed ich działaniem, choć w przypadku najpopularniejszych naziemnych pól możliwe jest „aktywowanie ich”, poprzez rzucenie śruby w środek i przebiegnięcie, zanim anomalia z powrotem się naładuje.

Nieznane

Część ze zjawisk, na jakie natknąć się można na terenie Zony nie została w dostateczny sposób zbadana. Idąc na wypad w głąb tego terytorium nigdy nie możecie być całkowicie pewni, że widzieliście już wszystko, dlatego prócz nadstawiania uszu, obserwowania otoczenia i zapasu śrub, warto mieć ze sobą trzeźwy, wypoczęty umysł.

Trampolina

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci.

Tworzy artefakty: Meduza, Kamienny Kwiat, Gwiazda Wieczorna

Spotkamy ją niemalże na każdej lokacji, począwszy od Kordonu, a na okolicach Elektrowni skończywszy. Choć sama w sobie nie zadaje ogromnych obrażeń, najczęściej występuje w dużych skupiskach i to właśnie przez nią wielu początkujących poległo już w trakcie pierwszego wypadu.

Wykrywają ją wszystkie rodzaje czujników, w jakie wyposażeni są stalkerzy, a dokładna lokalizacja może zostać określona za pomocą śrub.

Karuzela

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kamienna Krew, Dusza, Kotlet, Złota Rybka

Wyjątkowo niebezpieczna, niestety często spotykana anomalia, w której znalazło swój koniec wielu nieostrożnych stalkerów. Jej zasada działania jest niezwykle prosta: wszystko, co znajdzie się w jej zasięgu (około 5m), zostaje z ogromną siłą zassane do wnętrza, a następnie zgniatane w eksplozji anomalnej energii.

Łatwa do zobaczenia (jaśniejszy punkt w centrum, zaburzona widoczność) i usłyszenia, ale i tak śmiertelnie niebezpieczna. Weterani radzą, by po wpadnięciu w nią, próbować z całych sił unikać wessania – istnieje szansa, że eksplozja w kulminacyjnym momencie zada ogromne, ale nie śmiertelne obrażenia.

Jako, że Karuzela może występować zarówno na ziemi jak i nad nią, zaleca się szczególną ostrożność w poruszaniu po terenie na którym występuje.

Lejek / Wir

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Skrętak, Złota Rybka, Grawi

Ekstremalnie niebezpieczna anomalia o ogromnym zasięgu, sięgającym do 10m. Niektórzy stalkerzy uważają, że jest najgroźniejsza w całej Zonie.

Za dnia praktycznie niewidzialna – zdradzają ją tylko wirujące liście u podstawy i cichy szmer wiatru, niekiedy także ciemniejsze podłoże dookoła lub kawałki ciał. Nocą jest łatwiej, ale i tak kilka kroków w złą stronę może skutkować wpadnięciem w Wir, w którym każdy przedmiot zostaje poddany ogromnej sile odśrodkowej, a następnie rozerwany na kawałki eksplozją energii anomalnej.

Wpadnięcie do niego jest praktycznie równoznaczne ze śmiercią w wyjątkowych, ale krótkich męczarniach.

Galareta

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Śluz, Mika, Ślimak, Bąbel, Kamienna Krew

Często spotykana anomalia. Widoczna z daleka jako kałuża zielonego, przelewającego się szlamu. Zdecydowanie nie jest to coś, w co przeciętny stalker będzie chciał wejść.

Po zetknięciu z ciałem, Galareta powoduje silne oparzenia chemiczne – równie toksyczne są jej opary. Jedynym znanym remedium jest kombinezon z zamkniętym systemem oddechowym.

Pochodzenie tej anomalii jest nieznane, jednak z dużą dozą prawdopodobieństwa można przypuszczać, że to jakaś nieokreślona substancja, która przedostała się do gleby i w określonych miejscach wybija na powierzchnię.

Elektra

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Błysk, Świecidełko, Bateria, Blask Księżyca

Stosunkowo łatwo ją zauważyć – niebieskawy, delikatny obłok sugeruje, że lepiej być ostrożnym. I to bardzo, bo Elektra może mieć średnicę nawet 10m!

Dowolny przedmiot lub istota w obrębie anomalii, powoduje krótki wybuch energii elektrycznej. Można z niej uciec, jednak często zdarza się, iż kilka Elektr występuje w bliskiej odległości od siebie, co znacznie utrudnia ewentualny ratunek.

Doświadczeni stalkerzy mają ryzykowny, ale i skuteczny sposób: śruba rzucona w centrum anomalii uwalnia wyładowania, co daje dosłownie sekundę na przejście przez nią. Jednak jako, że Elektra potrafi skumulować ładunek kilku tysięcy woltów, zdecydowanie lepiej jej unikać.

Spalacz

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: Kropla, Kula Ognista, Kryształ, Oko, Korale Mamy, Płomień

Stosunkowo rzadko spotykana na otwartym terenie, ale w zamkniętych pomieszczeniach, tunelach i podziemiach – zdecydowanie zbyt często. Niewielki zasięg działania rekompensuje temperaturą, dochodzącą nawet do kilku tysięcy stopni Celsjusza!

W stanie nieaktywnym praktycznie niewidoczna – wprawne oko zauważy jednak ruch powietrza spowodowany różnicą temperatury, a niekiedy spękaną, zwęgloną ziemię, jeśli anomalia pozostaje w danym miejscu dłuższy czas. W momencie wejścia w nią dowolnej istoty żywej, Spalacz wybucha słupem ognia.

Większość kombinezonów ochronnych nie jest wystarczającą ochroną przed tą anomalią, a te bojowe (szczególnie na wyższych poziomach trudności) są bezużyteczne. Zapas śrub i ostrożność to najlepsze, co może uchronić każdego stalkera!

Teleport

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: brak

Jedna z dwóch anomalii zakłócających strukturę przestrzeni, zdolna do przenoszenia przedmiotów oraz istot. Nie powoduje żadnych obrażeń, ale niemożność określenia punktu wyjścia z niej sprawia, że wchodzenie w nią może być niebezpieczne.

Promieniowanie

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: brak

Od czasu pierwszej katastrofy w 1986 roku, teren Zony pokryły niewidoczne dla ludzkiego oka pola zwiększonej radioaktywności. Druga katastrofa upowszechniła je do tego stopnia, że przeciętny stalker wystawiony jest na jej działanie prawie cały czas.

Im bliżej Elektrowni, tym radiacja większa i bardziej dokuczliwa. Długotrwała ekspozycja prowadzi do szybkiej i bolesnej śmierci, a jedynym sposobem zlokalizowania jej, jest licznik Geigera. W przeciwnym wypadku lepiej mieć ze sobą zapas wódki i antyradów.

Kometa

Spotkasz ją w: Cieniu Czarnobyla, Czystym Niebie, Zewie Prypeci

Tworzy artefakty: brak

Jedyna ruchoma anomalia. Wyglądem przypomina kulę ognia o niewielkiej średnicy, poruszającą się ze stałą prędkością po odgórnie ustalonej ścieżce. Jakikolwiek kontakt z Kometą w większości przypadków kończy się śmiertelnie z uwagi na ekstremalną temperaturę. Jak do tej pory zauważono ją tylko w kilku miejscach na terenie Zony i całe szczęście głównie na otwartym terenie – w zamkniętych pomieszczeniach byłaby przeszkodzą niemal nie do pokonania.

Podziel się!