S.T.A.L.K.E.R. Online miał być grą przeglądarkową stworzoną we flashu i przeznaczoną dla wielu graczy. Projekt nigdy nie ujrzał światła dziennego, ale…
Nie ukazał się oficjalnie – to będzie właściwe ujęcie tematu. Prace nad przygotowywaniem gry rozpoczęły się w grudniu 2009 roku od stworzenia odpowiedniego silnika, a niedługo później – samej rozgrywki. Kierownikiem i dyrektorem artystycznym tego projektu został Ilia Tołmaczew (archiwalny wywiad z Ilią przeczytacie tutaj), a w grę zaangażowanych było również kilku innych pracowników GSC, w tym Jewgienij Kim, o którym dowiecie się więcej przy okazji materiału o największym, stalkerskim przekręcie poprzedniego dziesięciolecia.
Sądząc po materiałach udostępnianych na przestrzeni 2010 i 2011 roku, S.T.A.L.K.E.R. Online oparty był o zasoby z oryginalnej trylogii (przede wszystkim Cienia Czarnobyla), przeniesione na prostszy konstrukcyjnie silnik. Gra rezygnowała również z perspektywy pierwszej osoby na rzecz rzutu izometrycznego. Choć pierwsze wrażenie doświadczania Zony w ten sposób jest… dziwne, jako – swojego czasu – zapalony gracz FOnline myślę, że ten eksperyment mógłby do pewnego stopnia wypalić.
Nie wiemy, jak dużo udało się odtworzyć – materiały promocyjne opierały się głównie na ujęciach konkretnych miejsc z Kordonu, choć prototyp zawierał (podobno) również Bagna. Powstało również oficjalne logo gry.
Rozwój produkcji szedł podobno nieźle, choć odbiły się na nim problemy finansowe GSC; w połowie sierpnia 2011 kilku pracowników studia odwiedziło Gamescom – nieoficjalnie wiadomo, że ich głównym celem było znalezienie inwestora, zainteresowanego wsparciem projektu. Poszło na tyle źle, że już jesienią tego samego roku został zamknięty.
Choć w ubiegłych latach mogliśmy zobaczyć grę na wielu screenshotach, dopiero dzisiaj pojawił się pełnoprawny gameplay ze S.T.A.L.K.E.R. Online. Jego autorem jest nie kto inny, jak Loxotron, którego powinniście już kojarzyć z udostępnienia wielu buildów trylogii, próby spieniężenia SDK X-Ray 2.0, a ostatnio – z pracy nad S.T.A.L.K.E.R. 2 OldConcept.
Jak pisze sam Loxotron, rozgrywka pochodzi z builda z początku stycznia 2011 oraz zawiera zmiany wprowadzone zarówno przez niego, jak również jego „przyjaciół z Dezowave” (ekipy odpowiedzialnej za Lost Alphę).
Materiał trwa prawie 20 minut i pozwala na całkiem niezłe wyobrażenie, czym byłby S.T.A.L.K.E.R. Online, gdyby doczekał premiery.
(jeśli player poniżej nie działa, kliknij na odnośnik)
[Aktualizacja – 20. 12. 2020]
Dziś pojawił się kolejny film, w którym zobaczymy edytor, na którym pracowało GSC.
W najnowszym materiale znalazła się ciekawostka, którą warto wyróżnić… Po lewej stronie ujęcie z wideo Loxotrona (około 1:40), po prawej – ze zwiastuna S.T.A.L.K.E.R.-a 2.
Oczywiście nie oznacza to tak naprawdę niczego ale uznaliśmy, że warto o tym wspomnieć… 😉