Ogłoszenia:

Jak instalować mody do S.T.A.L.K.E.R.-a?

img
wrz
29

Mody do S.T.A.L.K.E.R.-a instaluje się łatwo – przynajmniej z perspektywy kogoś, kto zainstalował ich całe mnóstwo. A co, jeśli nie masz doświadczenia i nie wiesz jak zacząć? Zajrzyj do poniższego poradnika.

Zapowiedź S.T.A.L.K.E.R.-a 2 przyciągnęła nową rzeszę fanów, albo przekonała starych wyjadaczy do powrotu – zależy, jak na to spojrzeć. Staraliśmy się maksymalnie uprościć proces instalacji pozycji z katalogu, żeby jak najbardziej ułatwić Wam wkroczenie do świata modów do S.T.A.L.K.E.R.-a. Niestety X-Ray ma tendencję do bycia nieprzewidywalnym i to, co u jednego działa prawidłowo, u kogoś innego może nie działać w ogóle.

Nie jestem w stanie wziąć pod uwagę wszystkiego, co może się zdarzyć – dlatego w tym poradniku skupimy się trzech różnych modach z trzema sposobami instalacji.

1. Folder gamedata

Najpopularniejszym i najczęściej spotykanym sposobem dystrybucji modów do S.T.A.L.K.E.R.-a jest archiwum z folderem gamedata. Znajdują się tam modele, skrypty, teksty i generalnie wszystko, co składa się na moda. Często bywa tak, że wraz z folderem gamedata, mamy również folder bin.

Spójrzmy na przykład na nieco zapomnianego moda Tajna Droga do Cienia Czarnobyla.

Pobieramy archiwum, w którym znajdują się foldery gamedata oraz bin. Do rozpakowania polecam – jak zawsze – darmowy program 7zip.

Zwróćcie uwagę, że Tajna Droga wymaga posiadania Cienia Czarnobyla w wersji 1.0004.

Domyślną wersją gry dla Steama jest 1.0006. By sprawdzić jaką wersję posiadacie, wystarczy uruchomić grę i spojrzeć w lewy dolny róg. Co, jeśli wersja się nie zgadza? Wtedy zostaje degradacja patcha S.T.A.L.K.E.R.-a

Tutaj sprawdzicie, jaką posiadacie wersję S.T.A.L.K.E.R.-a.

Zrobione? No to jedziemy dalej.

Przenosimy folder gamedata do głównego katalogu gry, czyli domyślnie

X:\Program Files\THQ\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl

Jeśli macie w tym katalogu jakikolwiek folder o nazwie gamedata (np. pozostałość po wcześniej instalowanych modach), należy go najpierw usunąć.

Następnie to samo robimy z folderem bin. Na pytanie o zamianę plików odpowiadamy twierdząco.

Jeśli nie instalowaliście wcześniej innych modów, to zanim sprawdzimy czy ten konkretny działa, należy zrobić jeszcze jedną rzecz – otwieramy plik fsgame.ltx i linię:

$game_data$ = false| true| $fs_root$| gamedata\

zmieniamy na:

$game_data$ = true| true| $fs_root$| gamedata\

Odpalamy moda – wszystko powinno działać.

2. Repack

Najwygodniejsza forma dystrybucji moda, jeśli chodzi o samą instalację. Wszystko co musicie zrobić, to rozpakować archiwum (ponownie – kłania się 7zip) i umieścić jego zawartość w dowolnym miejscu na swoim komputerze. W naszym przypadku będzie to F.O.T.O.G.R.A.F.

Zalecam, by nie umieszczać modyfikacji w folderze Program Files lub na pulpicie; niektóre mody nie będą działać, jeśli umieścicie je w którymś z tych miejsc. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest utworzenie nowego folderu, np.

X:\Tytuł moda

i umieszczeniu wypakowanych plików w tym miejscu.

Jeśli mod ma już spolszczenie (o czym dowiecie się, czytając instrukcję instalacji konkretnej pozycji), to możecie go odpalić – w folderze bin znajduje się plik XR_3DA.exe lub xrEngine.exe – w zależności od tego, czy dana pozycja jest na Cieniu Czarnobyla czy pozostałych podstawkach).

A co, jeśli spolszczenie należy dopiero zainstalować? Instalacja spolszczenia wygląda dokładnie tak, jak instalacja moda do S.T.A.L.K.E.R.-a w formie gamedaty, czyli przenosimy folder gamedata do głównego katalogu i wyrażamy zgodę na zamianę plików. I już – powinno działać bez najmniejszych problemów.

3. Instalator

Chyba najbardziej problematyczny sposób instalacji modów do S.T.A.L.K.E.R.-a, głównie za sprawą tego, że większość instalatorów jest w języku rosyjskim. Ale spokojnie – nieznajomość języka nie przeszkodzi Wam w przebrnięciu przez instalację, jeśli tylko będziecie postępować według kilku prostych wskazówek.

Większość (o ile nie wszystkie) instalatory, z jakimi będziecie mieli do czynienia została stworzona w ten sam sposób, zatem poniższe porady możecie stosować również w przypadku innych pozycji. My weźmiemy sobie na warsztat Przestrzenną Anomalię 4.1.

Po pobraniu instalatora, domyślnie znajdzie się on w folderze z nazwą po rosyjsku. Podstawa – musicie zmienić nazwę folderu na dowolną, byle bez rosyjskich znaków. W naszym przypadku będzie to po prostu „Przestrzenna Anomalia – instalacja”.

Odpalamy Setup.exe i przechodzimy dalej. Większość napisów będzie nieczytelna, ale nie musicie się tym przejmować – wystarczy wcisnąć przycisk ze strzałką w prawo.

W kolejnym oknie wskazujecie miejsce, w którym zainstalujecie moda. Jeśli nie chcecie mieć dodatkowego folderu w menu start, zaznaczacie to miejsce:

Kolejne okno to opcjonalna zawartość – w tym przypadku zmiana FOV (pola widzenia). Zaznaczacie lub nie – w zależności od upodobań. Następnie klikamy (tak, jak poprzednio) pierwszy przycisk z prawej i… czekamy.

Otwieramy miejsce, w którym mod został właśnie zainstalowany i resztę zawartości – folder gamedata ze spolszczeniem – przenosimy do głównego katalogu moda.

I to wszystko. Można grać.

Jeśli na jakimkolwiek etapie instalacji dowolnego moda napotykacie jakieś problemy, zachęcam do szukania pomocy na naszym Discordzie – prawie zawsze jest ktoś, kto podpowie. Nie wahajcie się też pisać komentarzy, albo zagadywać nas mailowo lub na Facebooku 🙂

Inne tutoriale

Podobało się? Udostępnij i pomóż w ekspansji Centrum Zony!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.