Ogłoszenia:

Alternatywa

img
gru
01

Ogromny mod, w którym zawsze jest jakaś alternatywa…

W skrócie

Tytuł oryginalny: Альтернатива
Twórca: N.S.A.(san27)
Aktualna wersja: 1.3
Data wydania: 27 I 2016
Wersja językowa: PL
Autor spolszczenia: Anton Gorodecki
Wymagana wersja gry: repack – mod samodzielny

1.08/5 (12)

Opis

Alternatywa jest Twoją historią – twórcy udostępnili możliwość edytowania portretu oraz imienia swojej postaci. Rozgrywka rozpoczyna się tuż po zakończeniu linii fabularnej Cienia Czarnobyla i opowiada o niepozornym stalkerze, któy ruszył do Zony celem wypełnienia kontraktu wojskowego. Tuż po przylocie czeka Cię wybór: możesz zostać żołnierzem wypełniającym kolejne polecenia swojego dowódcy i w ten sposób poznawać historię lub… nie. Nic nie stoi na przeszkodzie by zignorować kontrakt i zwiedzać Strefę Wykluczenia jako jeden z wielu stalkerów.

Podobnych decyzji jest w modzie bardzo dużo, a każda w jakiś sposób wywiera wpływ na rozgrywkę – często niebezpośrednio, ponieważ o efektach naszych działań możemy dowiedzieć się nawet kilka godzin później. Ogromna ilość wyborów wpływa oczywiście na ilość zakończeń; w zależności od naszego postępowania zobaczymy jedno z 8 zakończeń – po 4 dla stalkera i wojskowego.

Historia jest na tyle nieliniowa, na ile jest to możliwe. Jeśli chcesz się w niej odnaleźć, a także trafić na wiele „smaczków” ukrytych przez autorów, musisz uważnie czytać dialogi i podpowiedzi wyświetlane na ekranie.

Alternatywa posiada wiele dodatkowych systemów urozmaicających w jakiś sposób rozgrywkę; jednym z ciekawszych jest przebudowany handel – by sprzedać części mutantów lub artefakty po korzystnej cenie, konieczne będzie pofatygowanie się na obrzeża. Handlarze z głębi Zony nastawieni są zazwyczaj na sprzedaż, nie skup.

Resztę tajemnic i zmian, jakie wprowadza modyfikacja pozostawiamy Wam. Raczej nie będziecie zawiedzeni, choć należy pamiętać, że Alternatywa nie należy do łatwych. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze Stalkerem lub modami do niego, zastanów się nad wybraniem najpierw czegoś innego.

  • całkiem nowa linia fabularna…
  • …która różni się w zależności od tego, czy gramy żołnierzem czy stalkerem, a co za tym idzie…
  • …możliwość stworzenia własnej postaci;
  • 30 lokacji do zwiedzenia;
  • nowe mutanty;
  • nowe artefakty;
  • cut-scenki przy ważnych momentach fabularnych;
  • trudna, wymagająca myślenia rozgrywka

Porady

  • uważnie czytaj WSZYSTKIE dialogi, informacje w znajdywanych dokumentach, a także otrzymywane czasami wiadomości; pozwoli to zaoszczędzić sporo czasu, a przy okazji zadbasz o swoje nerwy;
  • te najnajnajważniejsze fragmenty wyświetlają się na czerwono lub pomarańczowo;
  • zwróć uwagę na sekcję „Dziennik” w swoim PDA – wpisy znajdując się w nim pomogą w grze;
    pamiętaj, by przed udaniem się do lokacji podziemnych założyć kombinezon z zamkniętym obiegiem powietrza oraz butlę z tlenem;
  • możliwe jest spenetrowanie wielu pozornie niebezpiecznych miejsc bez oddawania nawet jednego strzału – obserwuj sytuację i tam gdzie jest to możliwe, działaj po cichu;
    niektórzy NPC są wyświetlani jako „czerwoni” (czyli wrodzy), ale czasami da się do nich podejść i porozmawiać – zanim się na kogoś rzucisz, spróbuj z nim pogadać;
  • niektóre PDA oraz komputery mogą zostać zhakowane celem uzyskania ważnych informacji lub otwarcia nowych nitek fabularnych;
  • w modzie znalazło się około 20 nowych artefaktów, ale są to nieznane egzemplarze, które nie będą miały nazw ani właściwości dopóki nie zostaną zbadane w warunkach laboratoryjnych;
  • miejsca przejść pomiędzy lokacjami nie są widoczne na mapie, ale wszystkie są otwarte od początku gry – można je znaleźć samemu lub grać dalej i czekać na otrzymanie odpowiedniej informacji w toku rozgrywki;
  • świat przedstawiony stara się być logiczny – by z zyskiem sprzedać artefakty czy części mutantów, musisz wyjść na obrzeża Zony;
  • przed przejściem na inną lokację należy usunąć z pierwszego slotu na broń „Playboy” lub mapę – jeśli mamy w nim coś innego, nie ma problemu;

Pobieranie

Instalacja

Mod jest w wersji samodzielnej – wystarczy wypakować archiwum i można grać.

Podobało się? Udostępnij i pomóż w ekspansji Centrum Zony!
  • img
    kwi 16, 2021 @ 4:19 am

    Czemu przy ładowaniu nowej gry za każdym razem się wyłącza.

  • img
    Denu Odpowiedz
    kwi 8, 2025 @ 19:48 pm

    Zachęcił mnie ten screenshot z kokpitem Hinda, opis też niezgorszy, no i, jakby nie było, wygoda opcji repack.

    No, zawiodłem się. Wręcz na tyle się bestialsko wk**wiłem, że aż piszę ten komentarz.

    Do rzeczy: Zaczyna się fajnie, bo od crasha bez loga. Warto zaznaczyć w opisie, że gra wymaga włączenia któregoś z dynamicznych oświetleń, bo na statycznych się nawet nie załaduje. Nie byłby to problem, gdyby user.ltx mi od razu nie zasugerował statyka, no ale dobra. Zadziałało.
    Lądujemy w Przedzoniu, lokacji znanej nam z Fotografa, czy też Złotej Kuli. Musimy pójść w okolice osiedla z remizą. I tu zaczyna się pierwsza, potężna bolączka. Backtrack pełną gębą. Przy samej bramie wojskowych wita nas Striełok, z którym koniecznie musimy iść jakieś ku*wa dwadzieścia minut do wioski na wschodzie, bo inaczej nie zadziała żaden inny trigger. Wtedy też mamy opcję wyboru ścieżki i musimy się pilnować i zagadać do naszego towarzysza, ponieważ w innym przypadku grozi nam softlock.

    Więc pół godziny później, po restarcie z powodu despawnu tamtego debila, okazuje się że w wariancie stalkerskim, musimy chyba przekonać pobliskiego myśliwego co do naszej wartości. Tam kolejny softlock, bo niezbędne przedmioty nie pojawiały się w ekwipunku. Pisałem \'chyba’, bo w przeciwieństwie do żołnierskiej ścieżki – nie miałem żadnego main questa. Siłą rzeczy ścieżkę zmieniłem po kolejnym softlocku, ponieważ nie chciało mi się grindować 10k za przejście do innej lokacji, a rozwiązanie siłowe kończy się epicką \'walką’ z BTRem, którego PKT wprawia nas w ruch na orbicie okołoziemskiej.

    Półtorej godziny później, po zrobieniu kółka po mapie, dostajemy ambitne zadanie patrolowania ścieżki między remizą a checkpointem. W dwie strony. Żółwim tempem. No dobra, jakby tego było mało, za chwilę robimy kolejną \'chyżą’ podróż spod remizy do jaskiń na północy i z powrotem. Stamtąd otwiera się dla nas droga na Kordon, z którego mamy udać się na Bagna. I po loadingu na Bagna skończyła się moja rozgrywka, ponieważ renderer się zesrał i wszystkie tekstury przybrały barwę wściekłej żółci.

    Symulator chodzenia za astmatykami, toporny, nudny i średnio działający. Niby mamy gdzieś około 20 lokacji, ale cóż z tego, skoro odechciewa się już na trzeciej? Widziałem, że to było aktualizowane. Tak czy tak nie polecam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *