Kolejny zestaw addonów do Anomaly, które warto wypróbować.
Jakiś czas temu było 7 polecanych przez nas addonów do Anomaly, ale wiecie jak jest – czas leci, pojawiają się nowe dodatki, stare zostają zepsute kiepskimi aktualizacjami, a każdy ma swoje zdanie na temat tego, czego potrzebuje. Z tego powodu przygotowaliśmy kolejną listę, z której być może wybierzecie coś dla siebie. Nie ma tego dużo, ale za to jest bardzo różnorodnie. Znajdziecie tu zarówno małe dodatki, jak i większe, nieco bardziej wpływające na to, jak będziecie przemierzać Zonę. W wolnej chwili możecie też zerknąć na zestaw presetów ReShade.
1. Cinematic VFX
Mody do STALKER-a dzielą się na bardzo różne kategorie i większość z nich stara się w mniejszym lub większym stopniu wpływać na warstwę graficzną gry. Tym, co może razić, jest używanie do znudzenia tych samych efektów cząsteczkowych – oryginalnych, pamiętających czasy Cienia Czarnobyla albo nowych, ale stworzonych na potrzeby innych modów dobre kilka lat temu. Anomaly też trochę cierpi na ten syndrom, ale jak zainstalujecie tego addona, to nagle przestanie.
Zdaniem niektórych zmiany, jakie przynosi są przesadzone i zbyt “hollywodzkie”, a przez to kiczowate, ale my sądzimy, że paradoksalnie jest wręcz odwrotnie. Nieco kolorów, nowe tekstury w wyższej rozdzielczości i wszelkie efekty specjalnie, takie jak wybuchy, anomalie (szczególnie Elektra) czy ogień prezentują się dużo, dużo lepiej. Do tego Cinematic VFX nie gryzie się z popularnymi dodatkami, takimi jak na przykład Boomsticks and Sharpsticks.
W najnowszej dostępnej wersji pojawiły się nowe efekty krwi z czterema stopniami intensywności, a także sensowna optymalizacja eksplozji, dzięki czemu Wasze pecety nie będą się już tak męczyć.
2. Sorting Plus
Ptaszki ćwierkają, że w Anomaly 1.6, które kiedyś w końcu ujrzy światło dzienne będzie nieco mniej szpargałów. Na razie trzeba sobie radzić z tym, co jest i choć zbieranie ton śmiecia o niejasnym zastosowaniu nie brzmi może jakoś przesadnie wesoło, to ma to sens z punktu widzenia gameplayu. W końcu STALKER to z definicji taki trochę symulator śmieciarza. Takiego z aspiracjami, ale jednak śmieciarza.
No i jak nazbieracie sobie kilka rodzajów fajek, różnej maści amunicji, części do craftingu i zmienicie się w mobilną aptekę za sprawą mnogości leków w plecaku, zaczną się problemy z segregowaniem przedmiotów. Chyba, że zainstalujecie Sorting Plus – addon, którego jedynym przeznaczeniem jest umożliwienie graczowi utrzymania porządku w ekwipunku. Dodatek obsługuje się za pomocą raptem kilku klawiszy, a prócz klasycznego sortowania, możliwe jest dodawanie przedmiotów do listy śmieci, jakie potem automatycznie wędrują na listę sprzedaży podczas wizyty u jakiegoś handlarza. Mała rzecz, a cieszy.
3. Grok’s Craft and Repair Overhaul
Wspomniany crafting to z jednej strony bardzo fajny dodatek, a z drugiej prawdziwa zmora – nie dość, że do wytwarzania przedmiotów potrzebujemy konkretnych materiałów, które wcale nie tak łatwo znaleźć, to będziemy musieli skołować sobie także narzędzia i te cholerne przepisy, recepty, instrukcje, wytyczne – kto grał, ten wie o co chodzi. A gdyby tak to uprościć?
I tu wkracza addon, dzięki któremu wszystkie możliwości rzemiosła odblokowane są już na początku gry. Musimy tylko sprawdzić czego potrzebujemy i można zabierać się do roboty. Dla jednych konieczność biegania do imadła za każdym razem, kiedy chcemy coś stworzyć to zaleta, dla innych – niepotrzebne przedłużanie rozgrywki. Z tym addonem dostęp do warsztatu uzyskamy nawet z poziomu narzędzi, co naszym zdaniem jest nie tyle ułatwieniem, co dodatkiem z gatunku quality-of-life.
4. Artefact Renovation
Zona. Miejsce pełne drogocennych artefaktów, w którym od zostania obrzydliwie bogatym lub znalezienia leku na raka dzieli cię odrobina szczęścia. Tyle, że wcale nie – artefakty w Anomaly to w większości śmieci, nie mające żadnego praktycznego zastosowania. Można je oczywiście sprzedać, ale to trochę tak, jakbyście próbowali dorobić się majątku na sprzedaży puszek – pewnie się da, ale są na to lepsze sposoby.
Sytuacja zmienia się po zainstalowaniu tego dodatku – większość artów dostaje nowe właściwości i nawet te zupełnie bezużyteczne mają coś do zaoferowania. Do tego całkiem zgrabny system prawdopodobieństwa zespawnowania się błyskotki po Emisji; gorsze o słabszych cechach znajdziemy częściej niż lepsze o dobrych cechach.
Addon nie jest jeszcze ukończony i trudno przewidzieć kiedy zostanie wydany w pełnej wersji. Z tego powodu kilku ficzerów jeszcze brakuje, ale już teraz Artefact Renovation sporo miesza w oryginalnym balansie. Dobra wiadomość jest taka, że nie gryzie się z innymi, popularnymi “ulepszaczami” Anomaly, a do kilku – jak do BAS-a – powstały patche, pozwalające je połączyć.
5. Trader Overhaul Complete
Z handlarzami w modach zawsze jest problem – a to sprzedają za mało, a to za dużo i za drogo, a kiepsko przemyślana ekonomia sprawia, że nie ma sensu inwestować w nowy sprzęt. Często lepiej korzystać z tego zdobycznego i systematycznie go naprawiać. Anomaly też ma z tym problem…
Trader Overhaul zmienia asortyment wszystkich handlarzy i zgodnie z zamysłem autora sprawia, że od teraz trzeba się będzie trochę nabiegać by zdobyć potrzebne przedmioty. Trudno trafić na jakiś absurd na liście rzeczy, jakie możemy u poszczególnych kupców nabyć i system jest nieźle przemyślany, a każdy przedsiębiorca Zony przypisany został do systemu poziomów wyposażenia, co też jest jakimś powiewem świeżości.
A jeśli z jakiegoś powodu sami marzyliście o karierze wędrownego geszefciarza, to napotkani enpece będą skłonni płacić za wszystko więcej, a nierzadko sami będą mieli do zaproponowania jakiś dobry towar.
Oprócz wymuszania pieszych wędrówek celem zdobycia różnorakiego sprzętu, intencją autora było zwiększenie immersji. Czy to się udało? To chyba zależy od Waszego podejścia.
6. Adjustable Scope View
Jak zapewne wiecie, żaden z nas nie jest fanatykiem tematu broni jako takiej (oprócz Kamila, ale nie chcecie wiedzieć co robi z bronią), toteż nie zwracamy przesadnej uwagi na takie rzeczy jak to, co zmotywowało autora tego addona do stworzenia go.
Mowa o pozycji broni, kiedy korzystamy z przyrządów celowniczych. Z pozoru błahostka, do której zywkle nie przywiązuje się wielkiej uwagi zaczyna być istotna, bo oto z łatwością dostosujemy odległość celownika od twarzy protagonisty. Ta z pozoru kosmetyczna poprawka okazuje się sporo zmieniać w kwestii tego jak gramy i choć w ferworze zaciętej walki trudno będzie robić to w locie, to szybko wybierzecie najlepsze ustawienia dla siebie.
Będzie to o tyle łatwe, że addon jest kompatybilny z MCM, co pozwala na jeszcze dokładniejsze dostosowanie opcji i zbindowanie klawiszy tak, jak będzie Wam najwygodniej.
Można używać tego addona z BaS-em, ale będzie to wymagało żmudnej edycji plików lub zainstalowania małego dodatku, który zmienia pozycję broni na tę zbliżoną do Escape from Tarkov. Szczeóły znajdziecie w opisie na Moddb.
7. Anomaly Skill System
Nowoczesne strzelanki, w przeciwieństwie do tych klasycznych często opierają się w jakimś stopniu na systemie progresu – czy to w kwestii korzystania z broni, czy parametrów bądź umiejętności protagonisty. Stalker od zawsze był gdzieś pomiędzy boomer shooterami a rozwojem bohatera, stawiając na ulepszenia, ale przede wszystkim sprzętu. Owszem, można się było “dopakować” odpowiednim zestawem artefaktów, ale umiejętności naszego gieroja zawsze pozostają takie same i uzależnione od naszego “skilla”. A gdyby tak przy tym pogrzebać…?
Oto addon, który stara się odpowiedzieć na to pytanie. Po zainstalowaniu rozgrywka, szczególnie na początku, stanie się wyraźnie trudniejsza – od teraz bohatera opisywać będą cztery cechy: siła (wpływająca na udźwig), wytrzymałość (odpowiadająca za prędkość biegu i wytrzymałość), szabrowanie (zwiększające zawartość kieszeni martwych stalkerów) i surwiwal (zmniejszający otrzymywane obrażenia oraz dający szansę na zdobycie dodatkowych surowców podczas skórowania mutantów). Fajne jest to, że każdy skill rozwija się podczas innych czynności, tzn. im bardziej obładowani będziemy przemierzać Zonę, tym silniejsi się staniemy. Im więcej ciał przeszukamy, tym częściej znajdować będziemy lepszy loot i tak dalej.
Na pewno nie jest to system idealny, ale za to prosty, zrozumiały i sensownie rozwijający erpegową stronę Stalkera. Nie ma tu sztucznego wymuszania progresu przez wypełnianie zadań, co w absurdalny sposób rozwinie zdolności bohatera, a czysty pragmatyzm – im więcej czasu poświęcasz na to, co zwykle robisz, tym lepszy się w tym stajesz.
Dla chętnych istnieje możliwość znacznego utrudnienia (lub ułatwienia) zdobywania doświadczenia, ponieważ addon jest kompatybilny z MCM.
I to by było na tyle. Każdy ma własne spojrzenie na to, jak powinien wyglądać i działać idealny, freeplayowy mod do Stalkera. Aż chciałoby się sięgnąć po stary slogan – “jeszcze się taki nie urodził, co by wszystkim dogodził” i… to prawda. Mimo tego mamy nadzieję, że udało nam się zainteresować Was przynajmniej jednym addonem z tej krótkiej listy.